Uit de Handelen van maart 2012:
Aarschotsesteenweg - derde en vierde fase
Op 6 februari begon het Agentschap Wegen en Verkeer met werken ter hoogte van de Duitse Brug in Wilsele. Dit is de derde fase in de hertracering van de Aarschotsesteenweg. Na de opbreekwerken leggen de nutsmaatschappijen een aantal nieuwe kabels en leidingen onder de Duitse Brug. Begin maart moeten deze werken voltooid zijn waarna de aannemer het nieuwe tracé van de Aarschotsesteenweg aansluit op het bestaande ter hoogte van de Duitse Brug.
Hierbij wordt ook de asfalttoplaag van de N19 vervangen tussen de Duitse Brug en het kruispunt met het Vuntcomplex. Alle inritten van de woningen blijven tijdens de werken bereikbaar, maar de Aarschotsesteenweg wordt plaatselijk onderbroken voor doorgaand verkeer van 6 februari tot 23 maart 2012. Ecowerf, Aquafin en het containerpark blijven bereikbaar gedurende de werken. Van 26 maart tot half april 2012 wordt er gewerkt ter hoogte van Variapack. Ter hoogte van de aansluiting met Variapack zal geen doorgaand verkeer mogelijk zijn. Het doorgaande verkeer op de Aarschotsesteenweg zal in beide rijrichtingen worden omgeleid via de volgende straten: Duitse Brug, nieuw tracé Aarschotsesteenweg, nieuwe Noordelijke Dijlebrug, Schuiteniersbrug, Kolonel Begaultlaan en de Vaartkom. Meer informatie en kaartjes met de te volgen omleiding vind je op www.wegenenverkeer.be.
De Aarschotsesteenweg heeft op dit moment een aantal scherpe bochten en veel te lage tunnels onder de spoorlijnen. Hierdoor komen vrachtwagens regelmatig in de problemen. Daarom wordt de steenweg verlegd. Hiervoor moeten er drie nieuwe, hogere doorgangen onder de sporen worden gemaakt en worden er twee kleinere bruggen over de Dijle geplaatst. Als deze hertracering klaar is, is niet alleen het probleem van de vastzittende vrachtwagens opgelost, maar is de Aarschotsesteenweg ook rechtstreeks verbonden met het nieuwe Vuntcomplex. Het nieuwe tracé van de Aarschotsesteenweg buigt al af ter hoogte van de spoorwegbrug over de steenweg en sluit uiteindelijk aan bij de nieuwe weg die het Vuntcomplex verbindt met de Schuiteniersbrug.
Sinds de heraanleg van het eerste deel van de Aarschotsesteenweg, die beëindigd werd in 2006, ziet deze steenweg er al een stuk aangenamer uit. De in- en uitritten van de bedrijven werden gebundeld zodat er meer ruimte kwam voor een aange-
paste groenaanleg. Langs de zijde van de Vaart zijn een mooi fietspad en een ruime bushalte gepland.
Helaas pindakaas, geen informatie op wegenenverkeer.be, ondanks herhaalde beloftes van AWV, en fase 4 begint al op 26 maart, dan gaat de steenweg aan Variapack dicht voor ALLE verkeer (maar of daar fietsers bij zijn, dat weet dus niemand). En de vrachtwagens moeten nog altijd
onder de (te lage) Duitse brug blijven rijden.
Nieuw traject, met zicht naar nieuwe Dijlebrug en Schuiteniersbrug toe:
|
Aarschotsesteenweg, Leuven |
Oud traject, waar nieuwe asfalt en beton komt:
|
Aarschotsesteenweg, Leuven (Duitse brug) |
Dubbelrichting fietspad in wording onder Duitse brug in verschillende fases (ik zal er nog eens moeten langsfietsen, want ondertussen is het betonnen fietspad er al gelegd). Smal smal smal! Dat gaat dus zo blijven tot het Vuntcomplex wordt aangelegd. Indien U-place erdoor komt, zullen de mobiliteitsaanpassingen aldaar het volledige jaarbudget van AWV Vlaams-Brabant opeten, en kunnen we in Leuven nog een jaartje langer wachten, op voorwaarde dan nog dat de kosten niet uit de pan swingen.
|
Aarschotsesteenweg, Leuven |
|
Aarschotsesteenweg, Leuven |
Geen voetpad aan andere kant onder Duitse brug, ook in verschillende fases. Hier was vroeger ook niets voorzien.
|
Aarschotsesteenweg, Leuven |
|
Aarschotsesteenweg, Leuven |
De Leuven-Brussel fietsers maakten er al
een foto van. Fietsers worden gootrijders.
This article helps me a lot. Nice work!
BeantwoordenVerwijderen