zondag, maart 11, 2012

Smidsestraat

Blinde vooruitgang is niet altijd een verbetering, er dient maatschappelijk bijgestuurd te worden. Dat leerden de Nederlanders reeds voor ons toen zij een einde eisten aan de kindermoord, met als resultaat dat zij nu de veiligste straten van de wereld bezitten.

Daar moest een beetje aan denken toen ik dit in de PassePartout las:

Mooi mooi zo een stadsvernieuwing, maar er verdwenen niet enkel parkeerplaatsen. Eerst verdween het voetpad.

Dat het stadsbestuur enkel de parkeerplaatsen als probleem ziet en gaat aanpakken, bewijst nog maar eens hoe het auto-denken iedereen nog in zijn klauwen heeft. Er was plaats voor een enkelrichting straat met 2 degelijke voetpaden,men koos voor een dubbelrichting straat met anderhalf voetpad, tegen de Vlaamse norm in.
Smidsestraat, Leuven
Smidsestraat, Leuven
Ik vermoed dat de inwoners al heel blij mogen zijn dat ze aan de andere kant van de straat toch één voetpadverbreding hebben gekregen. Er was overduidelijk geen ruimte voor méér, zoals te zien op de website van Leuven. Zegt nu zelf, ge kunt toch al die nieuwbouw geen meter gaan opschuiven.
(Smidsestraat uiterst rechts)
1. De heraanleg van de Smidsestraat
De Smidsestraat is ondertussen al heraangelegd:
  • het gedeelte tussen de steenweg en de Richard Valvekensstraat kreeg een verbreding van het voetpad aan de bestaande woningen
  • het gedeelte tussen de Valvekensstraat en de Opvoedingstraat kreeg brede voetpaden langs elke zijde, parkeerstroken met boomvakken en een asverschuiving in de weg
  • het gedeelte vanaf de Opvoedingstraat naar de Karel Schurmansstraat kreeg een inrit voor de toekomstige sociale koopwoningen op de Centrale Werkplaatsen

2 opmerkingen:

  1. het zit zo: sinds de late middeleeuwen vormen drie tegels in Leuven een stoep (3x30=90). Alleen, niemand heeft gemerkt dat sinds enige tijd de tegels die nu stiekem gebruikt worden voor heraanleg van stoepen, gekrompen zijn! Iedereen denkt wow, ik ben breed geworden!

    BeantwoordenVerwijderen