woensdag, maart 07, 2012

Vlamingenstraat

De Vlamingenstraat werd en wordt volledig vernieuwd. Het stuk naar de parkstraat was al klaar. Ik fietste er in december 2011 even door, ofschoon de signalisatie me dit verbood.
Vlamingenstraat, Leuven
Vlamingenstraat, Leuven

In maart 2012 zag het er beter uit, ik was geen illegale fietser meer. Er stonden wel wat illegale parkeerders op de stoep.
Vlamingenstraat, Leuven
Vlamingenstraat, Leuven
Maar het leek me toch smalletjes. Even nakijken. Hier en hier vond ik info bij het BIVV. Als je BEV wil invoeren in een bestaande straat, is het niet onveilig gebleken bij een rijbaan breedte van 3m indien er voldoende uitwijkmogelijkheden voor de fietsers in tegenrichting zijn. Mooi mooi. Maar is 3m dan ook voldoende wanneer men een nieuwe straat met veel fietsverkeer ontwerpt, vlak aan aula's, peda's en het studentenrestaurant Alma 2?

Want mogen er geen andere ontwerpeisen primeren? Directheid, aantrekkelijk, comfort zoals de fietsersbond vraagt. Want de veiligheid van de fietser bestaat allen maar bij de gratie van het trottoirrijden, zoals ook in Gent.
Vlamingenstraat, Leuven

Vlamingenstraat, Leuven
Een fietsstraat, met druk fietsverkeer in twee richtingen en zonder auto's en zonder parkeerplaatsen, ware een beter keuze geweest. In Leuven kan men het nogal bedenken.
Vlamingenstraat, Leuven
Vlamingenstraat, Leuven

En de fietsstallingen van weleer? Hopelijk komen ze binnekort alle 110 nog terug. Ik vond zo niet direct een foto in mijn archief.
Fietsstallingen Vlamingenstraat, Leuven
Vlamingenstraat, Leuven
Vlamingenstraat, Leuven
Vlamingenstraat, Leuven
Vlamingenstraat, Leuven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten