Ik las het vandaag in de krant en het bevestigde watr we al lang voelden. Het zijn nu ook de tweeverdieners en de hogere lonen die last krijgen van de crisis en hun broeksriem aanhalen.
Het laat zich sinds eind vorig jaar voelen bij de winkeliers. Helaas zien we geen paradigma shift optreden in onze mobiliteit, en ik vermoed dat een steeds groter deel van het gezinsbudget wordt opgesoupeerd aan het blijven rijden met de wagen. Stijgen de prijzen aan de pomp? Dan rijden we er maar mee naar grotere, goedkopere winkels.
Zolang dat kan. Wanneer de prijzen het volgende jaar zo hard zullen gestegen zijn dat de mensen toch uit hun heilige koe stappen, om dan met bravoure te verkondigen dat ze ook wel met de fiets naar de buurtwinkel kunnen, zullen ze er voor gesloten deuren staan.
Het was aan de steden om vijf jaar geleden maatregelen te beginnen treffen zodat klanten meer met de fiets naar de winkels rijden, door het met de wagen moeilijker te maken. Helaas zien we dat in Leuven niet gebueren, integendeel. Er worden nog meer parkings in de binnenstad gepland, de éne keer met de uitleg dat deze voor de inwoners zijn zodat er meer plaats op straat vrijkomt, een andere keer dat deze vooral winkelend volk met de wagen tot in hartje Leuven moeten trekken. Totaal verkeerd.
We zullen blijven zitten met een stadskern waar zatte vechtersbazen de boventoon voeren, en waar leegstaande winkelpanden worden ingevuld door nachtwinkels en interim kantoors. En misschien kopen grotere ketens vervolgens massaal panden op om mega-winkels te bouwen, en zo een soort Bokrijk-Uplace van onze binnenstad te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten