Kris Peeters noemde het in zijn boek Voorruitperspectief al "de verpaling van de openbare ruimte", en poneerde dat dit een officiële capitulatie was aan het oncontroleerbaar en onbeheersbaar geworden autosysteem. Verpaling is namelijk de vervanging voor een streng handhavingsbeleid. Het leert de automobilisten bovendien dat ze wel overal mogen parkeren waar geen paaltjes staan, en dat lijdt tot
Brusselse toestanden.
Ook Leuven ontsnapt niet aan dit fenomeen, momenteel zijn de winkelwandelstraten aan de beurt. De politie durft er blijkbaar alleen een boze vinger te maken naar de fietsers. Meer uitleg vindt je in
Handelen, het magazine van de Leuvense handelaar. De beloofde informatie op Leuven.be, daar zullen we nog wat op moeten wachten.
Op 16 verschillende plaatsen worden in de Leuvense winkelwandelstraten en op pleinen hydraulisch verzinkbare paaltjes geplaatst die binnen bepaalde periodes het autoverkeer volledig zullen weren. De verdwijnpalen worden de komende maanden geplaatst. Het stadsbestuur is het beu dat steeds meer automobilisten het verbod – dat nu uiteraard ook al geldt – gewoon negeren en met hun auto zonder enige vorm van schaamte de winkelstraten inrijden.
Vooral aan het einde van de Diestsestraat zijn dergelijke feiten haast voortdurend vast te stellen. Bij het verlaten van de Kinepolis-parking rijden veel automobilisten gewoon naar links in plaats van naar rechts. Dat ze daarbij de wandelaars opzij dwingen maakt hen niet uit. Dergelijke cowboys zijn er de oorzaak van dat er nu komaf wordt gemaakt met al het autoverkeer.
De paaltjes zullen doorgaans omhoog staan om het ontradingseffect te verhogen. Alleen tussen 6 en 11 uur ’s ochtends gaan ze omlaag voor leveringen. Wie na 11 uur nog in de verkeersarme zone staat en geen badge heeft, moet de politie bellen en een boete betalen conform het retributiereglement.
|
Plan verdwijnpalen in winkelwandelstraten, Leuven |
|
Diestsestraat, Leuven |
|
Diestsestraat, Leuven |
|
Diestsestraat, Leuven |
|
Diestsestraat, Leuven |
|
Diestsestraat, Leuven |
|
Diestsestraat, Leuven |
Nog meer uitleg stond in de woensdagmail, een wekelijks mailing voor de handels- en horecazaken:
De verdwijnpalen verschijnen
Op 16 plaatsen in het kernwinkelgebied komen er verdwijnpalen die er voor moeten
zorgen dat de toegang tot de winkelwandelstraten strikter geregeld wordt. Zowat de
helft van die palen worden in de Diestsestraat geplaatst. Verder worden er palen
geplaatst op de Leopold Vanderkelenstraat, de Vital Decosterstraat (tussen
Stasstraat en Bondgenotenlaan), De Tiensestraat tussen het De Somerplein en de
Deberiotstraat) en aan de Kortestraat langs de kant van de Grote Markt.
Samen met de ingebruikname van de verdwijnpalen worden ook de venstertijden
voor laden en lossen uitgebreid. De bestaande venstertijd tussen 06u00 en 11u00
blijft bestaan maar er komt ook een bijkomende venstertijd tussen 18u30 en 20u30.
Bewoners en mensen die over een reglementaire parkeerplaats beschikken krijgen
een badge waarmee zij op elk moment toegang krijgen tot de straat. Er worden ook
tijdelijke vergunningen voorzien, bijvoorbeeld voor aannemers die werken moeten
uitvoeren. Daarnaast gaat de stad op zoek naar bijkomende laad- en losplaatsen.
Feit blijft wel dat laden en lossen strikter zal moeten opgevolgd worden. Zo zullen de
verdwijnpalen verschijnen om 11 uur ‟s morgens en dan kun je de straat niet meer in
zonder vergunning maar ook niet meer uit. Transporteurs die na 11 uur toch nog in
de straat zijn moeten , om weg te geraken een telefoonnummer bellen. Vanuit een
centrale wordt de verdwijnpaal dan naar beneden gehaald, maar hieraan zal het
betalen van een retributie gekoppeld worden.
Vanaf half mei treedt fase 1 in werking. Die fase 1 loopt tot 31 december 2012.
Tijdens deze periode zullen de palen werken, maar zullen zij bij het naderen in de
grond verdwijnen en doorgang toelaten. Deze periode moet als gewenningsperiode
gelden en tegelijk als leerperiode voor niet voorziene omstandigheden. Vanaf 1
januari 2013 wordt het systeem voluit in werking gesteld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten