donderdag, september 20, 2012

Fiets en Cultuur

Dit is nog altijd één van de grootste problemen voor fietsers in Leuven: plaats om je fiets te stallen terwijl je doet wat je moet doen. Gaan shoppen bijvoorbeeld, of gaan dwarsfluiten. Hier aan het SLAC is nog niet veel veranderd.
Stedelijke Leuvense Academie en Conservatorium

Ons stadsbestuur verwacht wellicht dat al deze fietsers zich (droog) in de toekomst in de Bruul-parking zullen stallen. Of onder het Desomerplein misschien? Fietsen die gestald staan op het grasplein, is dat geen teken(ing) aan de wand?

Maar ook de toegang zelf is niet fameus: de voetgangers moeten over het gras, en de fietsers over het voetpad. En dat alles omdat koning auto onnodig veel ruimte nodig heeft en met slagbomen moet bedwongen worden, die dan vooral fietsers en voetgangers hinderen.

Een tip voor de transitie naar een duurzame fietsstad: schaf per direct deze nutteloze autoparkeerplaatsen en slagbomen af en geef de fietser die door weer en wind rijdt wat de fietser toekomt: een ruime en droge stalling aan de ingang.
Stedelijke Leuvense Academie en Conservatorium
Een voorbeeld van het dagelijks fiets-slalommen dat hier noodgedwongen wordt beoefend:
Stedelijke Leuvense Academie en Conservatorium
Stedelijke Leuvense Academie en Conservatorium
Stedelijke Leuvense Academie en Conservatorium
Stedelijke Leuvense Academie en Conservatorium
Stedelijke Leuvense Academie en Conservatorium
Stedelijke Leuvense Academie en Conservatorium
Stedelijke Leuvense Academie en Conservatorium

3 opmerkingen:

  1. sterk artikel, je slaat de nagel op de kop !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zoiets in het centrum van een stad als Leuven met zoveel fietsers nog getollereerd wordt en dit voor parking voor een tiental wagens?
    Is het niet meer en meer de bedoeling dat de auto's zich begeven naar ondergrondse parkings of parkingterreinen aan de rand van Leuven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ho, niet zo negatief ! het pro-fiets beleid van de stad Leuven anno 2012 laat zich duidelijk merken aan het feit dat al deze schabouwelijk gestalde fietsen niet stante pede worden verwijderd ! Er is trouwens een duidelijk risico op autolakbeschadiging. En gelet op de dubbel geparkeerde wagen ook een tekort aan parkeerplaatsen (wat hopelijk snel zal worden opgelost). /cynisme mode off/ nu hashtack #leuvenfietsstadmisschien2050 introduceren.

    BeantwoordenVerwijderen