vrijdag, september 07, 2012

Parkeren in Leuven

Als ik aantallen in verband met mobiliteit in de krant lees, wordt ik nieuwsgierig:
Meerderheidspartijen SP.A met schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets en CD&V met schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies zijn hevig voorstander van de parking. Volgens hen is de parking nodig om de historische binnenstad van Leuven verkeersarm te maken. ‘Dit gedeelte van de stad is momenteel  zeer slecht voorzien van parkeerplaatsen. Terwijl er in de bovenstad 1.525 parkingparkeer-plaatsen beschikbaar zijn, zijn er dit slechts 418 voor de benedenstad’, stelt Devlies.

Ik vind daar helaas niets van terug op de website van Leuven. Gelukkig is er ook nog analoge informatie, te vinden in de Leuvense winkels.

Met de 'bovenstad' wordt het hoger gelegen gedeelte van de binnenstad bedoeld, grosso modo gelegen tussen Bondgenotenlaan en Naamse Straat. De benedenstad is de rest van de binnenstad dat in historische tijden meermaals te lijden had van hoge waterstanden.
Ik verdeel de parkings en tel de aantallen op:

Parkingparkeerplaatsen in de bovenstad: 2210
P1 - 250 plaatsen
P2 - 350 plaatsen
P3 - 550 plaatsen
P4 - 50 plaatsen
P5 - 260 plaatsen
P6 - 750 plaatsen

Parkings in de benedenstad: 1338.
P7 - 800 plaatsen
P9 - 120 plaatsen (ik vermoed dat het getal van 1200 een typfout is)
P11 - 338 plaatsen
P12 - 80 plaatsen

Ofwel worden Leuven bestuurd door leugenaars, ofwel discalculisten. Er zijn inderdaad minder plaatsen in de benedenstad, maar niet in de verhouding die onze schepenen beweren. Vervolgens moeten we dit weer lezen (naar aanleiding van Uplace):
Danny Pieters stelde niets te zien in gerechtelijke procedures "louter en alleen omdat het slecht voor Leuven is". Net als Open Vld-er Rik Daems pleitte Pieters ervoor dat Leuven prioritair werk moet maken van de versterking van haar handelscentrum zodat het de concurrentie met Uplace zal aankunnen. Zo dient het shoppen in de stad aangenamer gemaakt en de bereikbaarheid verbeterd.
En met bereikbaarheid bedoelen ze ongetwijfeld weer de autobereikbaarheid. Is daar dan allemaal geld voor? Jawel hoor:
Aan de aanpassing van de parkeergeleidingsborden en de technologie zou een prijskaartje van goed 200.000 euro kleven.
Ik constateer:
- dat de schepenen die verantwoordelijk zijn voor mobiliteit niet kunnen rekenen, en ze ook steeds de verkeerde mobiliteitsbeslissingen nemen (handel boven inwoners, auto's boven fietsen). Dat belooft met die studie voor een parkeergarage onder de Bruul.
- dat het aanbod voor parkingparkeerplaatsen voor wagens in de binnenstad ongeveer even groot is als dat voor fietsen (3500 fietsstallingsplaatsen), alhoewel op het één autoparkeerplaats er 8 fietsen kunnen staan. Maar je kan ook andere, leefbaarheidsverbeterende dingen doen met die 8m². Bovendien kan je je wagen ook nog parkeren in de straten, wat hier niet wordt meegeteld.
- dat er zomaar met geld kan gesmeten worden voor autoparkeerplaatsen, terwijl er dit jaar enkel duurzaam fietsgeld was voor ... een elektrische laadpaal en de aankoop van e-bikes voor het stadspersoneel. De inwoners zullen nog wat langer op hun fietshonger moeten blijven zitten voor echte fietsvriendelijke maatregelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten