De werken aan het Engels plein waren een gedroomde gelegenheid om een transitie op gang te brengen van auto-shoppen naar OV-shoppen en fiets-shoppen. Maar zolang het voor dit stadsbestuur in steen gebeiteld staat dat klanten alleen met de auto naar Leuvense winkels willen komen, slaan ze de bal mis.
En dan wil het stadsbestuur nog een brug over de Vaartkom aanleggen omdat de klanten anders 100m moeten omlopen. Het is nochtans eenzelfde afstand voor shoppers van de parking tot de winkel, als fietspendelaars van de fietsenstalling tot het station. En fietsers krijgen daar geen tegemoetkoming, integendeel.
Het is ook het auto-shoppend publiek dat zou weggezogen worden naar grote U-place projecten in de Brusselse rand. Nog snel snel een parking onder de Bruul bouwen om toch nog enkele jaren de auto-shoppers aan de binnenstad te binden is pure waanzin. Het beïnvloed de leefbaarheid van de binnenstad negatief, zonder garantie op succes.
Maar het kan ook anders aangepakt worden. Met randparkings en shuttlebussen en promotie bijvoorbeeld. Met snelle fietsroutes tot in de kern en veel stallingsplaatsen bijvoorbeeld.
Maar dat veronderstelt dus wel een transitie van auto-denken naar fiets-denken. Niet alleen in woorden maar vooral in daden. Is Leuven klaar om de fietspassie te belijden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten