donderdag, februari 21, 2013

Moderne Mobiliteitsproblemen (1)

Nieuwe mobiliteitstendensen en oplossingen vragen soms een herziening van ons mobiliteitsdenken ... zijn we daar mentaal klaar voor?

Zo lijkt het hier in Vlaanderen nog altijd taboe om te stellen dat stedelijke basismobiliteit sterk verschilt van landelijke mobiliteit, net zoals dat voor auto-mobiliteit geldt. De Lijn kan de interstedelijke basismobiliteit wel goed aanpakken, maar intrastedelijk zijn lijnbussen meer last als lust. Voor de meeste mensen is een fiets daar beter op zijn plaats, voor minder mobiele mensen is een scootmobiel DE oplossing voor een stedelijke basismobiliteit.

Voor Julian May (jawel die van Top Gear) is een fietser ook een voetganger maar dan met iets extra. Zo is de scootmobieler ook een voetganger met iets extra. In Nederland werd dit al opgenomen in de wetgeving (maximumsnelheid, minimumleeftijd en verzekeringsplicht), en worden er aan bestaande woningen of in nieuwbouwprojecten al scootmobielstallingen voorzien.

In Leuven moeten fietsers nog elke dag knokken voor degelijke fietsenstallingen. In de parkeerverordening wordt in meergezinswoningen e.d. nog altijd maar één stallingsplaats per woongelegenheid voorzien. De eventuele partner en kinderen zijn dan voor hun basismobiliteit op de lijnbus aangewezen. Hallo, Leuven Fietsstad?
Zo wordt de scootmobiel hier uiteraard nog niet meegerekend in een parkeerverordening of bij een heraanleg van straten. Vlaanderen en Leuven blijven zodoende blind voor een groeiend maatschappelijk fenomeen, dat stilaan zichtbaar wordt in het straatbeeld. Moet de stoep uiteindelijk niet gered worden van de stoepredders?
Hendrik Consciencestraat, Leuven
Fonteinstraat, Leuven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten