Zes nieuwe tramlijnen, waarvan er twee dwars door het Leuvense stadscentrum lopen. Dat is een van de aanbevelingen die wetenschappers doen om Leuven tegen 2030 klimaatneutraal te maken.Ik hoor een medefietser daar nog tegen protesteren. Tonnen staal in de straat leggen om er vervolgens tonnen staal boven op te laten rijden is allesbehalve een moderne technologie. Spoorverkeer ontstond in de steenkoolmijnen tijdens de industriële revolutie, en evolueerde traag tot wat we nu kennen. Een voordeel is dat eens aangelegd, spoorinfrastructuur lang kan blijven rijden. Een nadeel is dat de mix met andere verkeersvormen niet altijd evident is, en dat er voldoende ruimte voor gereserveerd moet kunnen worden.
Na de oorlog werden de tramlijnen in Leuven opgedoekt om plaats te maken voor het autoverkeer omdat er niet echt plaats was voor allebei, en omdat het autoverkeer de toekomst was. Kan deze beweging dan probleemloos teruggedraaid worden? Is er nu meer plaats op straat? Zijn trams nu moderner en zuiniger dan auto's? Fietsers staan ook niet direct te springen om overal sporen in de rijbaan te zien verschijnen die de kans op valpartijen gevoelig verhogen.
Gelukkig zijn er ook moderne transportvormen die geen aanslag maken op een uitgebreid grondoppervlak, of die conflicteren met andere mobiliteitsvormen. In Groningen denkt men daarbij aan een https://nl.wikipedia.org/wiki/Flyover_Groningen (iets totaal anders dan in Gent). Ik schets het traject even in enkele grote Lijnen, met aanleunende autoparking indien aanwezig. Uiteraard mogen fietsuitleenpunten niet ontbreken aan de haltes, om de mobiliteitsketting te vervolmaken.
1: Transferium Station - nieuwe parking spoorwegmuseum verbonden met E314
2: Halte Keizersberg - parkeertoren Vaartkom,
3: Halte Kareelveld - nog in te plannen grote parking aan afrit E314
4: Halte Gasthuisberg
5: Transferium Bodart - nieuwe parking Bodart
6: Halte Stade Leuven
7: Transferium Philipssite - parking Philipssite
8: Halte Klein Rijsel
9: Halte Park BelleVue
Geef mij toch maar trams. De grootste wrevel die bussen bij me opwekken is het plots uitwijken. Daar zijn we dan toch al van verlost. Verder lijken trams me heel wat toegankelijker dan een fly-over en is het beter te combineren met een autovrij/arm/loos (?) centrum.
BeantwoordenVerwijderen