dinsdag, maart 12, 2013

Regelneefjes

Een fietser reed bergaf langs het fietspad naast de Leuvense ring, van Mechelsepoort naar Tervuursepoort, en naderde de nieuwe by-pass naar Campus Gasthuisberg. Hij  wou wel naar achteren kijken of er geen autoverkeer aankwam, maar gezien de scherpe bocht die hij moest nemen, en de voetgangers op het fietspad, en het simpele feit dat een menselijke nek niet in staat is om 180° te overbruggen, zag hij daar niet veel kans toe. Pas op de oversteekplaats fietsend kon hij eindelijk naar links kijken, maar zag toen de dood recht in de ogen.
Fact of fictie? Dat is aan ieder individueel te beslissen.

Feit is dat Vlaanderen Vlaanderen allerlei regeltjes op fietspaden toepast die volledig uit de context worden getrokken, en dat zou dan in meer verkeersveiligheid voor fietsers moeten resulteren.

Regel 1: "Oversteken loodrecht op de rijbaan is veiliger". Wat dwars oversteken effectief veiliger maakt is dat beide verkeersdeelnemers oogcontact met elkaar kunnen maken VOOR de oversteekplaats. En dat veronderstelt dat een deel van het fietspad voor de oversteek ook dwars op de rijbaan staat.

Regel 2: "Fietspad aanliggend brengen voor kruispunt ...". Met deze regel wordt ervoor gezorgd dat de chauffeur de fietser beter opmerkt VOOR het kruispunt. Dit is wel enkel geldig wanneer de fietser rechtdoor in de voorrang blijft, het is aan de chauffeur die een manoeuvre uitvoert om voorrang te verlenen.

1 opmerking: