Resultaat fietscontrolesVr 20/09/2013 - 13:37
De voorbije twee weken werden 300 fietsers die een overtreding begingen aan kant gezet. Ze kregen een waarschuwing en een folder 'veilig fietsen door Leuven mee'. De actie van vandaag werd aangekondigd via verschillende kanalen, o.m. de radio, ROB, verschillende kranten en de sociale media.De politie controleerde vrijdagochtend tussen 7 uur en 8.30 uur op 7 locaties tegelijkertijd het rijgedrag van de fietsers. In totaal werden 137 fietsers geverbaliseerd. De actie was aangekondigd en kwam er na twee weken van waarschuwen en sensibiliseren.
Het is bedroevend dat ondanks honderden waarschuwingen en het bekendmaken van de actie van vandaag, nog zoveel overtredingen werden vastgesteld. Verder moeten we ons ook de vraag stellen over het zogenaamd voorbeeldgedrag van volwassenen. Meer dan de helft van de overtreders was ouder dan 18 jaar…
Van de 137 fietsers die vanmorgen werden geverbaliseerd waren er 36 jonger dan 16 jaar. Zij zullen worden uitgenodigd voor het volgen van een verkeersklas. Verder waren 25 overtreders tussen 16 en 18 jaar oud. 76 overtreders waren ouder dan 18 jaar.
De controles vonden plaats op de Naamsesteenweg, de Geldenaaksebaan, de Martelarenlaan, de Diestsesteenweg, de Diestsepoort en de Meerdaalboslaan. De meeste overtreders reden aan de verkeerde kant van de rijbaan. Dat was vooral het geval op de Diestsesteenweg in Kessel-Lo. Daar werden 52 fietsers geverbaliseerd. Daarnaast werden 39 fietsers geverbaliseerd die op het voetpad reden, o.m. aan de Diestsepoort. Het aantal fietsers die het rode verkeerslicht negeerde, lag laag. Aan de aansluiting van de Naamsesteenweg met de ring werden slechts 2 fietsers betrapt terwijl ze voorbije het rode licht reden. Het moet wel gezegd dat de controlerende motorrijder van ver duidelijk zichtbaar was.
De controles op het rijgedrag van fietsers worden de volgende weken verder gezet. Vandaag werd bewust gekozen voor een grote, opvallende actie met controleposten op een hele reeks locaties. De volgende weken zullen de acties kleinschaliger zijn, maar wel zeer frequent. Hopelijk heeft het grote aantal processen-verbaal van vandaag een positief (schok-)effect, namelijk dat het fietsers er toe zal aanzetten zich aan het verkeersreglement te houden. Vooral voor hun eigen veiligheid en uit respect voor de andere weggebruikers.
Voor de politie geldt dat de campagne succesvoller is naarmate het aantal processen-verbaal omlaag gaat. Het is zeker niet de bedoeling een heksenjacht op fietsers te organiseren. Repressie / verbaliseren is slechts het sluitstuk van een ganse campagne, waarbij we de voorkeur geven aan preventie en sensibilisering en een beroep doen op het gezond verstand van alle weggebruikers. Maar wie geen oor heeft voor goede raad en de verkeersregels met voeten blijft treden, riskeert op een bepaald ogenblik tegen de lamp te lopen.
Het deel van de boetes zou zijn uitgeschreven aan het kruispunt van de Meerdaalboslaan met de Geldenaaksebaan. Waar gaat dit eigenlijk over?
Op de Meerdaalboslaan ten zuiden van de Geldenaaksebaan ligt sinds enkel jaren een éénzijdig dubbelrichtingsfietspad, dat plots eindigt aan het kruispunt. De fietsers uit het zuiden die de Meerdaalboslaan volgen, kunnen de Geldenaaksebaan niet zomaar oversteken en dan via het fietspad naar Leuven verder. Ze moeten daarentegen een drievoudige beweging maken: eerst de Meerdaalboslaan oversteken, daarna de Geldenaakse baan, en dan nogmaals de Meerdaalboslaan, met telkens verkeerslichten. Velen fietsen daarom een stukje tegen de stroom in, en steken wat verder de Geldenaaksebaan over, in één beweging dus.
Ik schetste de situatie even.
blauw = dubbelrichting, rood = enkelrichting.
Er ontbreekt overduidelijk een stukje dubbelrichting fietspad tussen de twee blauwe stukken.
Achteraan op de foto het dubbelrichtingfietspad
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
Vooraan op de foto het dubbelrichtingfietspad
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
Rechts op de foto het dubbelrichtingfietspad, in het midden de verkeerslichten om een eerste keer over te steken. De fietser mag hier na de by-pass niet naar links.
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
De verkeerslichten om een tweede keer over te steken
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
De verkeerslichten om een derde keer over te steken
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
Daarna komt de fietser terug op een stukje dubbelrichtingsfietspad, nog één bypass over te steken
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
Indien onderstaande oversteekplaats dubbelrichting zou uitgevoerd zijn, zouden fietsers nergens moeten spookrijden.
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
Fietsers kunnen ook het ambachtenterrein oprijden en dan via de Ambachtenlaan het kruispunt vermijden, maar dat lijkt me toch een beetje wrang. miljoenen voor functionele fietsinfrastructuur, en dan is een fietser beter of door er niet op te rijden.
Niet alleen voor fietsers is dit kruispunt pure horror, maar ook voor voetgangers. Wie moeilijkheden heeft met boordstenen van 30cm blijft hier maar beter weg, of loopt dan maar op het fietspad. Ook zijn er geen voetgangersoversteken die de Geldenaaksebaan dwarsen, maar wel de Meerdaalboslaan. Begrijpe wie begrijpen kan.
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
|
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee |
De meeste fietsers die van Leuven komen en naar het industriepark fietsen en ook de schoolkinderen die van het Heilig Hart komen via het kinderdagverblijf "de Sterrekes" naar de Meerdaalboslaan, steken voor het kruispunt (tweerichtingsoversteekplaats) de straat over en fietsen dan naar rechts om zo het kruispunt te bereiken.
BeantwoordenVerwijderenHugo, die fietsen dus vanaf de brede oversteekplaats verder in verboden richting? En waar fietsen ze dan naartoe? In tegenrichting naar de oversteekplaats aan de Technologielaan? Of steken ze in tegenrichting over hier aan de Geldenaaksebaan?
BeantwoordenVerwijderenEr zijn fietsers die richting Technologielaan rijden en dan verder door naar de Abdijstraat. Er zijn ook fietsers die daar de Meerdalboslaan oversteken om zo hun weg te vervolgen naar de Interleuvenlaan of hun weg vervolgen op de Meerdaalboslaan. Het stuk tussen Meerdaalboslaan en het "doodlopend" stuk van de Interleuvenlaan is 2 richtingen. De oversteek echter niet.
VerwijderenAl die verbalisaties voor rijden aan de verkeerde kant en voor rijden op het voetpad. Wijst dat niet vooral op een gigantisch probleem met de fietsinfrastructuur op die locaties? Want ze hebben zowat allemaal de combinatie voetpad/fietspad langs beide kanten van de straat, behalve op het vernieuwd stukje van de Martelarenlaan en de verbindingsstraat Vuurkruisenlaan-Martelarenplein.
BeantwoordenVerwijderenDat rijden op het voetpad zou dat niet zijn doordat het aanliggend fietspad niet breed genoeg is of om "designfouten" te omzeilen zoals de wachttijd bij een licht vermijden door het voetpad aan de rechterkant te gebruiken (verbindingsstraat Martelarenplein-Vuurkruisenlaan) of rechtdoor blijven rijden over het voetpad om als fietser niet 2 keer dezelfde straat over te moeten steken (vernieuwd stukje van de Martelarenlaan)?
Veel fietsers die tegen de richting rijden op een fietspad betekent eigenlijk dat er op die plek tweerichtingsfietspaden nodig zijn want er is in de praktijk blijkbaar nood aan.
Met andere woorden: zouden die geverbaliseerde fietsers niet best allemaal de wegbeheerder op die locatie contacteren dat de weg niet goed ingericht is voor hen als fietser?