dinsdag, oktober 15, 2013

Under the bridge

Naar aanleiding van deze vaststelling, kreeg ik volgend antwoord:
Op het viaduct komt geen fietspad meer. Oorspronkelijk was dit effectief wel nog gepland. Pas bij de aanleg van een vrije busbaan zouden de fietspaden langs de Lüdenscheidsingel verdwijnen en zou er een alternatieve fietsweg onder en langs het viaduct aangelegd worden.

Bij de start van de werken aan de Ludenscheidsingel was het de bedoeling een beperkt onderhoud te doen. De fietsstroken zouden dan gewoon terug geschilderd worden zoals het was. De eigenlijke herinrichting met busbaan ging pas een tijd later komen. Op het ogenblik dat de busbaan er ging komen (en de fietsstroken weg moesten) zou de fietsweg onder het viaduct ook klaar zijn.

Omdat het viaduct er veel slechter aan toe was dan oorspronkelijk gedacht moest het wegdek volledig verwijderd worden, wat je kon zien de voorbije maanden. Bijgevolg is de herindeling van het wegdek en de realisatie van de busbaan naar voor geschoven in de tijd en zal dit eerder klaar zijn dan gepland (bij zo’n grondige renovatie zou het immers niet efficiënt zijn om dan nog de oude toestand terug te leggen). Het ontwerp voor de fietsweg onder het viaduct heeft niet stilgelegen en gaat ook vooruit maar kan dit niet inhalen.

Het klopt dus dat er op een bepaald ogenblik geen nieuwe fietsverbinding zal zijn en wel een opengesteld viaduct voor auto- en busverkeer. Dit is echter een gevolg van de toestand van het viaduct en allerminst een bewuste keuze van AWV en de stad. Men heeft steeds benadrukt dat het alternatieve fietspad gelijktijdig met de busbaan aangelegd moest worden.

Er wordt ondertussen goed doorgewerkt aan het ontwerp van de fietsweg onder het viaduct zodat dit toch in 2014 kan uitgevoerd worden. Ondertussen zullen de huidige omleidingen blijven gelden voor fietsers. Deze zullen dan gelukkig wel minder druk van autoverkeer worden, als dit terug over de Lüdenscheidsingel kan rijden. Door AWV en de stad Leuven werden reeds afspraken gemaakt hoe de huidige aansluitingen op de Lüdenscheidsingel verder kunnen afgesloten worden om verdwaalde fietsers op het viaduct te vermijden.
Waar busbanen verschijnen, fietspaden verdwijnen.
Dat lijkt wel de slogan voor de samenwerking Leuven x Vlaams-Brabant x Vlaanderen.

Hmmm.
De omleiding voor fietsers blijft dus nog tenminste tot eind 2014 bestaan.
Tijd om nog eens naar de bestaande signalisatie te kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten