woensdag, oktober 02, 2013

IFI

Alle fietsers van Leuven komen weer uit de lucht gevallen met het nieuwe investeringsprogramma van onze mobiliteitsminister. Enerzijds heeft men het over fietssnelwegen, en deze zouden bij centrumsteden toch fietsers van het omringende gebied veilig, snel en comfortabel in de binnenstad moeten kunnen brengen. Helaas zijn alle fietsinvesteringsprojecten in Leuven ver van het stadscentrum verwijderd. Begrijpe wie begrijpe kan.
Pre-electoraal blazoenpoetsen?

Eén van de drie projecten in Leuven (en tot op heden onbekend) is een vrijliggend fietspad langs de E40, tussen Waversebaan en Naamsestraat. Meer informatie is momenteel niet beschikbaar. Aangezien ik moeilijk op de E40 kan gaan fietsen om naar de kilometerpalen te kijken, hierbij een gokje. De lengte zou 3,3km bedragen, en dan kom je van het nieuwe fietspad Oud-Heverlee - Leuven net tot aan de Meerdaalboslaan. Geef toe, zou toch kunnen.

mogelijk tracée fietsinvesteringproject
Helaas zou deze route 'veilige' oversteekplaatsen krijgen aan elke steenweg. Veilig betekent hier voor Vlaanderen: een eilandje in het midden tussen de rijstroken zodat je als fietser in twee fases kan oversteken, en dan veel bordjes erbij zodat het autoverkeer aan 70km/u oppast voor overstekende fietsers, in casu hordes scholieren. :(

Duurzaam veilig? Blijkbaar een moeilijke opgave rond de hoofdstad van Vlaams-Brabant.

1 opmerking:

  1. Je zou daar perfect een fietserstunnel kunnen maken. Zou ook veiliger zijn om met de MTB over te steken ...

    BeantwoordenVerwijderen