woensdag, december 04, 2013

A bridge to far

Op een vorige post zagen we hoe de wegbeheerders en verkeerspolitie de fietsers de komende jaren willen rondsturen na het sluiten van het viaduct van de Lüdenscheidsingel voor fietsers. Er bestaan ook twee kortere trajecten via de Boelenberg, dat nu uit onwetendheid mee worden afgeschaft. Mits enige goodwill van de wegbeheerders kunnen ze zelfs tweerichting gemaakt worden.


Route 1: voor fietsers richting Mechelsepoort, oranje pijlen omhoog.
- via Rederstraat - Hanvenkant - Burchtstraat richting Keizersberg.
- Mechelsestraat omhoog, helling van de Keizersberg
- bovenaan achter het viaduct de Albert Woutersstraat inrijden tot aan de Pompstraat. Daar is er een (smalle) aansluiting met het fietspad van de Lüdenscheidsingel.
- fietspad verder volgen tot aan verkeerslichten met Donkerstraat/Nieuwe Mechelsesteenweg

Deze route heeft altijd bestaan, en de infrastructuur lag er al. Dit is voor de inwoners van Wilsele-dorp dan ook reeds altijd de aansluiting geweest met de R23 richting Brusselsestraat.

Route 2: voor fietsers richting Maria Artoisplein, gele pijlen omlaag
- na de Mechelsesteenweg te zijn overgestoken, waar de vangrail stopt het olifantenpaadje volgen richting voormalige poort van abdij Keizersberg (van toen er nog geen viaduct was)
- door de oude poort en het plantenperk tot de weg van de abdij.
- rechts naar beneden volgen, Mechelsestraat oversteken en naar beneden rijden
- via Burchtstraat, Havenkant en Zoutstraat kom je terug aan het Maria Artoisplein.

Deze route werd vooral gebruikt door de studenten die op kot zitten in de Abdij van Keizersberg, voor de meeste Leuvenaars is ze onbekend. Voor intensief gebruik zou het olifantenpaadje moeten verhard worden, en de vangrail verwijderd.

aansluiting olifantenpaadje met fietspad
over het olifantenpaadje naar de oude poort
door de oude poort krijg je uitzicht op de abdij
aansluiting olifantenpaadje met verharding abdijweg
Toegang naar de Mechelsestraat

3 opmerkingen:

  1. Ik heb er echt geen problemen mee dat het fietspad op de ring verdwijnt. Er zijn alternatieven genoeg, maar die zijn inderdaad niet per se veiliger en daar wringt weer het schoentje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het 'POTS'-principe in de praktijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het onveilige aan de fietspaden op het viaduct was dat de vangrail op de verkeerde plaats stond zoals ook te zien is op andere plaatsen over heel Vlaanderen. Vlaamse administraties zijn er nog altijd niet helemaal van overtuigd dat een fietspad geen pechstrook is. Qua hellingsgraad was het viaduct ook pure luxe om het hoogteverschil tussen Mechelsepoort en station te overbruggen.

    BeantwoordenVerwijderen