maandag, december 16, 2013

Fietsbaarheid

Dit begrip kent veel interpretaties.
Zoals de bordjes 'Fietsers afstappen' aan wegenwerken getuigen van een fietsbare omleiding.
Bondgenotenlaan, Leuven

Een fietser is toch maar een fietser wanneer hij fietst.

Wat lezen we in de streekkrant?
Weldra helemaal verboden terrein voor tweewielers : de Lüdenscheidsingel. Wanneer het viaduct over de Vaartkom binnenkort - volgens het Agentschap Wegen en Verkeer rond 10 januari - opnieuw in gebruik genomen wordt, zal daar geen plaats meer zijn voor fietsers. Doordat bussen op het viaduct een eigen rijstrook krijgen, sneuvelt de ruimte voor fietsers. Schepen van openbare werken Dirk Robbeets stelt dat dat voor fietsers een vooruitgang betekent.
“Er komt een fietsweg langs het Engels Plein, een fietslift aan de Parkeertoren, waar eveneens trappen met een fietsgeul komen, zodat de verbinding met Wilsele-Dorp behouden blijft.”
Wat lezen in de bouwaanvraag van de fietsbrug aan het station?
Voor de fietsverbinding tussen de passerelle en het Martelarenplein zijn de afgelopen jaren verschillende scenario’s voorgesteld en onderzocht.
Uit dit studiewerk blijkt dat het hoogteverschil niet op een volledig befietsbare wijze kan opgevangen worden en wel om volgende redenen:
- Er kan onvoldoende lengte ontwikkeld worden om
o Een hellingsgraad van 5 à 6 % aan te houden – welke volgens het fietsvademecum een maximale hellingsgraad is voor fietsverbindingen
o Op een logische plaats aan te sluiten op het gelijkvloers: dit is aan de zijde Martelarenplein en niet aan de zijde perron;
- Er slechts één hellend vlak kan gerealiseerd worden tussen het seinhuis en de trap naar de esplanade met een aanvaardbare breedte om fietsers in beide richtingen toe te laten;
- Het wenselijk is dat de helling- en trapconstructie zich op dezelfde bouwlijn bevindt als de bouwlijn van het KBC bankkantoor en zo de opbouw van het plein wordt gerespecteerd.
Het ingediende ontwerp gaat uit van een fietsgoot op de trap naar de esplanade, en vanaf de esplanade twee hellingen tussen de 5 en 6 %.
De hellingsgraad van de fietsgoten bedraagt 20%. Naast de eerste helling komt een rechte trap naar het Martelarenplein met fietsgoten.
Dit scenario werd in 2009 reeds door het college als beste naar voor geschoven om volgende redenen:
- De hellingsgraden van een deel van de helling zijn aanvaardbaar;
- De hellende vlakken zijn voldoende breed;
- De aansluiting met de esplanade biedt ook aan voetgangers de mogelijkheid om de perrons van hieruit te bereiken;
- De fietsverbinding, via de fietsgoot, komt niet in de meest drukke knooppunten van verschillende verkeersstromen aan.
Het ontwerp wordt dan ook gunstig geadviseerd maar werd voorafgaandelijk aan dit advies nog besproken met de gewestelijke en provinciale instanties waarbij nog een aantal aanpassingen aan het dossier werden voorgesteld
Zoals besproken op het overleg van 15 juli 2013 dienen dan ook volgende voorwaarden opgelegd te worden:
- De fietsgoten op de trap naar de esplanade dienen vervangen te worden door een fietsvlak van 1 meter breed dat voorzien wordt van anti-skate ribbels;
- Dit vlak wordt uitgevoerd in beton;
- De fietshelling aan de zuidwest gevel wordt verbreed door het halve travee weg te nemen – zo wordt ook de zichtbaarheid in de hoek van 90° tussen de twee hellingen vergroot.
- De hellingspercentages worden aangepast zodat beide hellingen gelijk zijn.

Wat lezen we in de Veto?
Burgemeester Louis Tobback:
Ik wens jullie vanzelfsprekend, en in de allereerste plaats, een succesvol jaar toe. Daar bovenop een heleboel inspiratie en creativiteit die ook onze geliefde studentenstad (de enige echte in Vlaanderen en ver daarbuiten!) ten goede zullen komen. En tenslotte: zeeën van kalmte, ernst en stilte; een plooifiets die je overal mee naar binnen kunt nemen; de wonderbaarlijke ontdekking van een plaats waar we een fuifzaal kunnen inplanten…
Een tof 2014 dus!
Conclusies?
- Fietsroutes met trappen en fietsgoten zijn een verbetering.
- Heeft iedereen een plooifiets, dan moeten er geen fietsstallingen meer voorzien worden.
- Overleg met mensen die echt iets weten over fietsen is onnodig.

1 opmerking:

  1. ik heb eens een plooifiets meegenomen in het stadskantoor (ik moest iets afgeven aan de balie), maar de security stond erop dat ik die plooifiets buiten zou laten in de ondergrondse fietsenstalling ...

    BeantwoordenVerwijderen