Een verloren hoekje van Kessel-Lo.
Niet alle voetpaden zijn in deze woonwijk al aangelegd, sommige belangrijke stukken ontbreken. Sommige stukken worden zelfs als autoparking gebruikt.
Als het mobiliteitsbeleid ergens is mislukt, dan is het wel omdat men er niet in slaagt de mensen uit hun auto te wurmen. Integendeel. De huizen en appartementen worden in deze wijk door immo-kantoren en projectontwikkelaars (het laatste perceel wordt momenteel volgebouwd) aangeprezen als zijnde gemakkelijk dicht bij de oprit van de snelweg. Veel jonge gezinnen hebben hier dan ook twee wagens, waar onvoldoende parkeerplaats voor is.
Het is ook gemakkelijk dicht bij het centrum van Leuven, of het station, maar dat wordt onvoldoende in de verf gezet.
Waar hebben doorgaande fietsers hier vooral last van? In 2011 werd het asfalt van de rijbaan vernieuwd. Helaas heeft men toen niet de moeite genomen om de fietspaden en stoepen ook eens op te frissen.
- verouderde fietsinfrastructuur: losse of opgestuwde/verzakte betondallen. Hierdoor wordt het sneeuwruimen bemoeilijkt.
Dergelijke losse dallen vriezen dan ook 's winters omhoog.
|
Kesseldallaan, Leuven: verzakte dallen |
|
Kesseldallaan, Leuven: losse dallen |
|
Kesseldallaan, Leuven: losse dallen |
|
Kesseldallaan, Leuven: verzakking |
- onvoldoende onderhoud: het gras verovert langzaam het fietspad, dal per dal. Het degelijk vegen van de fietspadranden bevordert bovendien de afwatering van het fietspad.
|
Kesseldallaan, Leuven: geen volledige fietspadbreedte |
|
Kesseldallaan, Leuven: een halve dal links onder het gras |
|
Kesseldallaan, Leuven: meer dan een halve dal rechts onder het gras |
|
Kesseldallaan, Leuven: één dal verborgen onder gras |
|
Kesseldallaan, Leuven: één dal verborgen onder gras |
- autoparkeerdruk: met auto's op het fietspad, of gladde moddersporen wanneer deze auto's zijn weggereden. Veiligheidsafstanden zijn hier onbestaande, en ook aanrijdingen met openslaande portieren zijn gevaarlijk.
|
Kesseldallaan, Leuven: auto's deels op fietspad |
|
Kesseldallaan, Leuven: moddersporen |
- onvolmaakte infrastructuur: er zijn wel doorsteekjes, maar ondanks de bebording deze zijn niet echt voor fietsers aangelegd, laat staan voor ruiters.
|
Varenspad, Leuven: geen aansluiting met fietspad |
|
Varenspad, Leuven: diepe put naast riooldeksel |
Jamaar, Leuven is toch een voorbeeld op vlak van duurzaamheid!? (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131210_00880582) en Robeets vindt dat hij goed bezig is, want Leuven is toch een voorbeeld qua fietsbeleid? Robbeets is echt een toffe Pinokkio!
BeantwoordenVerwijderenMaar op mijn meldingen krijg ik steevast het volgende antwoord:
BeantwoordenVerwijderen"Geachte,
In navolging van uw melding van 9/12/2013 kan ik u bevestigen dat er inderdaad verzakkingen en grote voegen zijn.
Gezien de budgettaire beperkingen zullen andere gebreken aan de fietspaden prioritair behandeld worden.
Wij willen u graag bedanken voor uw bezorgdheid over de weginfrastructuur en de veiligheid van de weggebruikers.
Met vriendelijke groeten, "
M.a.w. Ga deze winter nog maar eens een paar keer onderuit, want jouw probleem is voor ons geen prioriteit ...
Zo herkenbaar als dagelijkse fietser-met-kinderen vanuit Kesseldal richting centrum Kessel-lo! Vooral die half op het fietspad geparkeerde auto's zijn een drama. In de winter laten die bij het wegrijden van hun onverharde "staanplaats" dan ook nog eens vaak een berg modder achter op het fietspad, die dan 's nachts aanvriest en levensgevaarlijk wordt de volgende dag.
BeantwoordenVerwijderenDe situatie in de wijk zelf is wel gevoelig verbeterd met de heraanleg van de straten in de wijk, meeste voetpaden zijn nu eindelijk doorgetrokken.
Al is de toestand in de wijk zelf wel verbeterd bij de heraanleg