In de laatste 20 jaar kwam de pendelparking regelmatig in een studie opdraven. Ik zocht wat beeldjes bij mekaar.
Er is dan ook veel geld mee gemoeid: samen met de fietsstallingen een slordige 35 miljoen euro:
a) Tijdelijke inrichtingswerken om de capaciteit van het aantal (fiets)parkeerplaatsen op peil te houden tijdens de werken.De werken voor de pendelparking bevatten vier onderdelen:
b) Een definitieve fietsenstalling aan de voorzijde van het station: fietsenstalling Tiensevest (in gebouwcomplex KBC) – 3742 plaatsen.
c) Een definitieve fietsenstalling aan de achterzijde van het station: fietsenstalling Martelarenlaan (in gebouwcomplex Kop van Kessel-Lo) – 1616 plaatsen.
d) Een definitieve ondergrondse parkeergarage aan de achterzijde van het station (in gebouwcomplex Kop van Kessel-Lo) – 889plaatsen (zie project 0711).
e) Een definitieve bovengrondse parkeergarage nabij het station (terreinen Leuven-Noord) – 1500 plaatsen + mogelijkheid tot uitbreiding tot 2500 plaatsen (project 2296) ten behoeve van de toekomstige groei.
- De ontsluiting van de parking vergt aanpassingswerken aan een op- en afritten-complex, de bouw van een nieuwe brug over de sporen en de aanleg van een lange ontsluitingsweg. Omdat deze infrastructuur deels dient voor de ontsluiting van de parking en deels voor de ontsluiting van een nog aan te leggen wetenschapspark, dient de NMBS-Holding slechts een gedeelte van de aanlegkosten te dragen.
- In het kader van een voorontwerpstudie van Euro Immo Star (februari – september 2008) komt een scenario als beste naar voren waarbij het logistiek centrum infrastructuur geherlocaliseerd wordt om de nodige terreinen vrij te maken. Ook de oude museumbewaarplaats dient plaats te ruimen, hetgeen impliceert dat tal van spoorwegmaterieel elders een onderkomen dient te vinden.
- De eigenlijke werken omvatten de bouw van een bovengrondse open parkeergarage met alle bijhorende technieken.
- De nieuwe pendelparking dient een vlotte en comfortabele voetgangersverbinding te krijgen met het station: deze omvat een nieuwe voetgangersbrug over de sporen, deze vergt de verplaatsing van een aantal seinketen en de heraanleg van een pad naast spoor 13.
Van de busstelplaats werden vorige week de plannen voorgesteld in jeugdherberg Blauwput. Hierbij wordt ook het bestaande Brugbergpad verbreed tot max 3 meter en wordt een (deels) glazen wand geplaatst tss de busbaan de het fietspad. Personeelsinrit is langs Eénmeilaan, Bussen gaan richting Diestsepoort (wat hopelijk voor niet te veel conflicten zorgt bij het indraaien daar). Mss kan de fietsersbond er op aandringen om tijdens de werken steeds een fietsverbinding te behouden langs het Brugbergpad. Honderden scholieren tijdens de spits langs de Leuvensestraat / Diestsesteenweg sturen gedurende maanden is onverantwoord.
BeantwoordenVerwijderenHelaas werd de Fietsersbond hier niet voor uitgenodigd. We hadden nochtans gevraagd om deze plannen te mogen zien. We zullen alleszins vragen om een fietsverbinding te behouden.
BeantwoordenVerwijderen