Daarop kreeg ik het antwoord dat fietsers te lui waren om die resterende meters te stappen, ze wilden alleen maar hun fiets vlak aan de sporen kwijt. Op het Martelarenplein was er ook al een probleem met fietsen. Het waren allemaal luie fietsers.
Raar dat de mensen die ervoor kiezen om op eigen kracht naar het station te pendelen als lui worden bestempeld door mensen wier corpus de bolvorm benadert. De impersonificatie van de wet van de korte beentjes zeker.
Raar dat fietsers die juist een probleem hebben om hun fiets dichtbij te stallen, als probleem worden beschouwd. We zullen het maar houden op het algemene Leuvense anti-fiets-sentiment.
Graag had ik dit genuanceerd, rekening houdend dat er in de huidige stallingen dikwijls maar een vrije plaats is op bijna 500m van het perron.
Pendelaars kleine afstand (minder dan 2km): 500m bedraagt meer dan 25% van de reisroute. Logisch dat die hun fiets zo dicht mogelijk willen zetten: anders is het de moeite niet om je fiets te pakken, erop te springen, en hem terug te stallen. Toen ik in het centrum woonde, op een kleine kilometer van het station, vond ik dat ook: met het stallen van mijn fiets (ik heb zelf een tijdje een bewaakte stallingsplaats aan het station gehuurd totdat deze afgebroken werd) en de omweg er heen, was ik langer onderweg dan de hele afstand te voet af te leggen.
Pendelaars grotere afstanden (meer dan 5km): 500m bedraagt minder dan 10% van hun route. Als fietsers zeker zijn van een stallingplaats, en wanneer dit in totaal sneller blijkt te zijn, zouden ze er dan niet voor kiezen om het laatste stukje over een 'comfortable' verbinding af te leggen? Fietsers uit het noord-oostelijke kwadrant moeten nu eerst wat sukkelen op Leuvensestraat, Diestsesteenweg en Martelarenlaan om dan aan te komen in een overvolle stalling. Is dit ideaal?
Voor de pendelaars die hun auto op de parking zullen achterlaten, voorziet men wel een comfortabele verbinding met de auto tot aan de pendelparking en dan te voet naar het station. Rekening houdend met de plannen voor een snelfietsroute Aarschot-Leuven, en met het grotere fietsbereik omwille van elektrisch fietsen, zou men deze snelfietsroute ook beter aan laten sluiten op deze pendelparking.
Bij deze een oproep aan Stad / NMBS / AWV / MOW / Provincie en iedereen die samenzit in het project Leuven-Noord, om dit serieus in overweging te nemen. Deze pendelparking zal immers weinig door auto's gebruikt worden, omdat de files tegenwoordig al in Aarschot beginnen. Dit is een hopeloos verouderd concept uit 1992, toen de files nog tussen Sterrenbeek en Bertem begonnen. Er zou beter geïnvesteerd worden in een Aarschotse autopendelparking en een Leuvense pendelstalling.
Schetst van de fietsroute naar de stalling onder Kop van Kessel-Lo |
Schetst van de fietsroute naar de pendelstalling |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten