donderdag, januari 23, 2014

Eénrichting, tweerichting

Terwijl er in een andere fietsgebieden wordt nagedacht hoe men het fietsverkeer kan faciliteren, kan Vlaanderen alleen nog maar het fietsverkeer ambeteren. Zo zag ik vorige week een nieuw bordje voor fietsers aan de Tervuursepoort:
Tervuursepoort, Leuven
Helaas is dit wel een éénrichtingsoversteekplaats voor fietsers, en zijn er dus geen lichten om in deze richting veilig over te steken. Wanneer je van Gasthuisberg komt, en op het fietspad langs de ring richting Wilsele / Herent wil fietsen, is dit wel de kortste route, met maar één oversteekplaats.
Tervuursepoort, Leuven
Eigenlijk zou je dus naar de overkant moeten fietsen via drie oversteekplaatsen.
Tervuursepoort, Leuven

Ook aan de andere kant hebben fietsers van de Bankstraat naar de Groeningestraat gelijkaardige problemen. Zij zouden graag de kortste route volgen.
Tervuursepoort, Leuven
Eigenlijk zou je naar de overkant moeten fietsen via drie oversteekplaatsen (waarvan één supergevaarlijke zonder lichten voor voetgangers of fietsen).
Tervuursepoort, Leuven

Fietsoversteekplaatsen aan grote lichtengeregelde kruispunten zouden altijd tweerichting moeten ontworpen zijn, zodat fietsers steeds kunnen kiezen welke voor hen de kortse / snelste / veiligste weg is.

Helaas is Vlaanderen nog lang niet klaar om de fietsers te geven wat ze willen, zo kreeg ik dit onlangs in de bus:
Betreft: N3 Brussel – Leuven - Luik
Stad Leuven
Kruispunt met R23 Ring om Leuven en Groenveldstraat
Verkeersveiligheid
VT/SM/LEU/N3/2628 (0113-a)
Ons kenmerk: WVB/2013/MPF/39

Geachte heer,

Ik verwijs naar uw bericht aan het “Meldpunt fietspaden” over de verkeersveiligheid op het kruispunt van de N3 Brussel – Leuven - Luik (Tervuursesteenweg) met de R23 Ring om Leuven en de Groenveldstraat.

Op de N3 Tervuursesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Groenveldstraat hebben de voetgangers inderdaad geen specifieke lichtinstallatie voor het dwarsen van de N3. Mijn afdeling beoordeelt dit ook als een gemis en zal de situatie aanpassen.

Voor fietsers komende uit de Groenveld- en de Herestraat, is het voorzien van lichten iets gecompliceerder. De fietsers rijden immers mee met het overige verkeer. Deze hebben hier ook geen eigen verkeerslichten. De fietsers moeten dus op dezelfde manier als de auto’s oversteken.
Als een fietser dit niet veilig acht, kan hij gebruik maken van de verkeerslichten die worden aangebracht aan de voetgangersoversteekplaats.

De fietspaden van - en naar - de R23 Ring om Leuven zijn enkelrichting. In de praktijk wordt dit wel eens anders gebruikt.
Het verkeerslicht voor de fietsers wordt daarom alleen voorzien in de optiek van het enkelrichtingsfietspad.


Mijn afdeling is een onderzoek gestart voor het eerste gedeelte van de N3 Brussel – Leuven – Luik (Tervuursesteenweg) om de overgang van het gemengd verkeer naar de gescheiden fietspaden – en vice versa - beter zichtbaar te maken onder de vorm van fietssuggestiestroken.

Hoogachtend,

ir. xxxxxxxxxx
afdelingshoofd
Enkele foto's van de wensroute:
Tervuursepoort, Leuven
Tervuursepoort, Leuven
Dit is de oversteekplaats zonder lichten voor voetgangers of fietsers. Alle beschikbare ruimte op het kruispunt werd verkwanseld aan opstelstroken voor auto's en een bushalte.
Tervuursepoort, Leuven

5 opmerkingen:

  1. En niet te vergeten; aan beide zijden van het kruispunt is een parking, waarvan 1 serieus overgedimensioneerd (aan de glasbollen). Plaatsgebrek om een fatsoenlijk kruispunt aan te leggen? Ik dacht het niet. Fietsers worden hier de facto verplicht om in de overtreding te rijden, en de reactie van AWV heeft de toon 'ach ja, dat is dan maar zo. We zullen eens kijken of we het met wat verf kunnen 'oplossen' '.

    Langs de andere kant zullen ze van hogerhand niet de middelen toebedeeld krijgen om grondige aanpassingen te doen. Of nee, wacht, hmm, wat gebeurt er dan aan de Celestijnenlaan? En Gasthuisberg? Aan die laatste hebben ze ook ontwerpers gezet die het vademecum fietsvoorzieningen nooit gelezen hebben. Of het een vod vinden. Of nooit een verplaatsing met een fiets afleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kleine parkings was ik inderdaad vergeten te vermelden :)

      Verwijderen
  2. Bedankt om het ontbreken van verkeerslichten aan de Tervuurse Poort (tussen café's Boerke Nijs en Groenveld) aan te kaarten. Als voetganger moet je hier maar raden of je groen of rood licht hebt. Op de Tervuursesteenweg tussen Tervuurse Poort en Terbank is ook geen fietspad. Dagelijks riskeren hier honderden scholieren hun leven tussen auto's.

    Gelukkig krijgt Koning Auto hier wél de kans om gratis te parkeren. Er staan gemiddeld zo'n 30 auto's langs de weg geloof ik. Terwijl er hier dagelijks honderden fietsers tussen auto's moeten slalommen of op het voetpad rijden (je moet wel, als er file staat word je als fietser van de weg gereden). Liever parkeerplaats dus dan een fietspad...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Staat dat bord naar Gasthuisberg niet fout?
    Het is veel veiliger en eenvoudiger om de Herestraat in te rijden. Die sluit aan op een tweerichtingsfietspad dat tot aan de stalling voor Ghb loopt.
    Ook langs de tweekleinewegenstraat ben je er sneller en conflictvrijer dan als je de pijl volgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat bord staat inderdaad hopeloos verkeerd, want je komt het tegen als je de ring volgt en GHB al bent voorbij gereden. Het wijst bovendien niet naar, maar van GHB weg.

      Verwijderen