Ik haalde het
hier al eens aan. Wat ik nog was vergeten te vertellen is dat fietsers in de nabije toekomst niet enkel zullen moeten slalommen tussen auto's maar ook tussen lijnbussen.
|
uit Mozaiek jaargang 5 nr 2 |
Tegelijkertijd moeten de bussen ook vlot kunnen doorstromen. Op termijn bestaat de mogelijkheid om langs de Vuurkruisenlaan een bijkomende busstrook aan te leggen. De bussen zullen mee profiteren van een rechtstreekse verbinding van het J.M. Artoisplein naar het Engels Plein via een nieuwe brug over de vaart. Buslijnen langs de zuidelijke oever van de Vaartkom kunnen vlot het J.M. Artoisplein bereiken via een geprivilegieerde doorgang (een bussluis) doorheen Tweewaters.
Dus even samenvatten.
Midden op de foto zullen fietsers dus naar links rijden richting Artoisplein, en naar rechts van aan de lichten en dan links afslaan op het pad midden in beeld, al een eerste conflictueuze situatie. Vervolgens heb je dan nog de auto's die de ondergrondse parking zullen in- en uitrijden, en daarenboven de lijnbussen die van rechts komen en indraaien om naar de bushalte en de doorsteek naar het Artoisplein te rijden, waar ze een tweede keer het fietspad kunnen kruisen.
|
Havenkant, Leuven |
Laat ik het zo zeggen: ik ben niet onder de indruk van de aandacht die in dossier naar de fietser is gegaan. De fietsvoorzieningen zijn niet samenhangend, niet veilig, hebben weinig comfort, zijn niet direct en weinig aantrekkelijk.
|
Havenkant, Leuven |
|
Havenkant, Leuven |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten