Ik beperk me tot het inkleuren van de fietsinfrastructuur in enkele prentjes, want in de tekst komt de fietser maar summier aan bod.
de ligging van de ondergrondse fietsenstalling |
expliciete fietsinfrastructuur |
doorsnede en zicht op ondergrondse fietsenstalling |
fietsverkeer |
enkele zichten op het plein vanuit Bondgenotenlaan |
Wat was er in 1992 voor fietsers gepland:
- een grote stalling tegen het stationsgebouw aan, met rechtstreekse toegang tot de voetgangerstunnel naar de perrons (dat werd dus een autoparking, en de fietsenstalling werd uitgesteld en verschoven)
- fietspaden tot op en over het Martelarenplein (fietspaden stoppen nu heel abrupt aan beide zijden, vanuit het geloof in 'georganiseerde chaos')
- een fietsbrug die land vlak naast het station (wordt binnenkort gebouwd, maar met fietsgoot):
Aan de noordkant van het seinhuis (met betalende fietsenstalling op het gelijkvloers) wordt de spoorwegoverbrugging voor voetgangers met een directe trappartij, voor fietsers met een uitgesponnen helling, naar het stationsplein geleid.
- Die stalling lijkt me toch niet al te groot te zijn. Idee van de oppervlakte obv de schaal van de kaart?
BeantwoordenVerwijderenOf volstond de hoogte om twee niveaus te voorzien (nee, ik bedoel geen dubbele rekken ala De Somerput).
- De vraag blijft welke (politieke) visionair dit om welke reden heeft tegengehouden.
- Een fietsgoot aan de fietsbrug? Excuseer? Dus vergeet bakfietsen, fietskarren edm. Want ach ja, dat rijdt niet rond in Leuven hé. En al zeker niet in Kessel-lo.
Ik schat een 1500m², ietsje meer dan de footprint van het stationsgebouw. Hoogte e.d. waren nog helemaal niet uitgewerkt. Zo zie je dat ze eerst ook het monument dachten te verplaatsen.
VerwijderenEr zit nooit iemand mee aan de onderhandelingstafel die het opneemt voor de fietsers. Toen niet, en nu ook niet.