zondag, januari 19, 2014

Open brief: bussen in Leuven

Dit kon ik niet alleen op maar Facebook laten staan.
17 januari 2014 om 15:31

Beste Louis, Beste Lijn, Beste Leuvenaars,

Alweer een busongeluk in Leuven: of het nu aan het Margarethaplein dan wel aan het Martelarenplein is, doet er niet toe, elk ongeval is er natuurlijk één te veel. Maar iedereen springt weer op de kritische trein. Vaak laten zulke opkomende en weer verdwijnende nieuwsfeiten mij redelijk koud. Want men roept en tiert, klaagt steen en been. Men maakt gebruik van de emotie van het moment, men wijst met zo veel mogelijk vingers tegelijk.

Op dit moment echter heb ook ik daar veel zin in, maar ik tracht het niet te doen. Niet roepen, niet klagen, niet emotioneel worden, niet met de vinger wijzen. Ik wil rustig, doch duidelijk, even zeggen wat ik ervan denk. Met argumenten. Én met mogelijke oplossingen.

Dat het busstation aan het station handig ligt, zo vlak aan het treinstation, dat is duidelijk. Maar dat de ‘gereguleerde chaos' daar en overal een gevaar is, dat is zowaar nog duidelijker. Over het concept zal ik niet beginnen, want dan ga ik roepen en tieren en klagen, dus zwijg ik beter. Maar dat het niet werkt, daar kan men het moeilijk oneens over zijn. En ik kan het weten, want ik kom er zowat elke dag, met gevaar voor lijf en leden als ik oversteken wil, te voet of met de fiets.

De oplossing is eenvoudig. Haal het bussenstation weg, daar waar het nu staat. En zet het 200 meter verder, op de Vuurkruisenlaan, in plaats van daar weer dure architecten prestigieuze projecten te laten ontwikkelen. Daar storen ze geen fietsers of voetgangers die in de ‘oversteekzone’ aangereden worden door bussen of auto’s. Wees niet uit op geld en eer, maar ga voor veiligheid en toekomst. De oplossing is eenvoudig. Haal het busstation weg daar waar het nu staat. En vervang het bv. door een nieuwe fietsenparking, Leuven fietsstad indachtig.

Laat dit een eerste stap zijn naar het bannen van de grote bussen uit Leuven. Want ik hoor u al denken: maar hoe geraken die bussen dan op de Bond of het Margarethaplein? Niet, tiens. Vervang ze door kleinere bussen, de grote bussen horen enkel op de ring. En aan elke toegangspoort kan men weer die kleinere bussen nemen richting centrum. Of fietsen, of taxi’s, trams of segways, drones of wie weet zelfs te voet...

Ik zou het namelijk aangenaam vinden, en ik denk dat ik ook hier verre van de enige in ben, niet door twee kruisende grote bussen op de Bond bijna om het hoekje geholpen te worden. Zelfs de buschauffeurs zouden er wel bij varen. Minder negatieve reacties, minder gevaarlijke situaties, minder stress. Over de snelheid van deze bussen ga ik niet beginnen, want dan word ik emotioneel en ga ik de chauffeurs mogelijk onterecht met de vinger wijzen, dus zwijg ik beter.*

En nog een kleine tip: dure architecten en ettelijke onderzoeken mogen van mij, maar houd dan tenminste een beetje geld over voor mensen die het dagelijks ervaren en weten waar er gevaar is en waar niet. Weet je, ik wil het zelfs gratis doen. Niet als een comité dat dwars ligt om dwars te liggen, maar als een helpende hand in een toekomstproject, zonder partij- noch persoonlijke geldbelangen. Opdat we onze schone lucht en veilige wegen niet elders moeten gaan kopen.

Opdat Leuven zo nog een tikkeltje aangenamer wordt dan het nu al is. En een pionier op het vlak van mobiliteit. Want als regelmatig fietser ben ik blij met ‘Leuven fietsstad’, maar eigenlijk zou ik nog blijer zijn met ‘Leuven slimme stad’ op dit vlak. Nog slimmer dan het nu al is. Nog veiliger dan het nu al is. Niet eeuwenoud op mobiliteitsvlak, maar springlevend.

Sebastian De Witte
_______________________________________________________________________________

*Om over de auto’s nog maar te zwijgen. Zone 30 is goed, maar nog beter als het ook nageleefd wordt. Wacht maar, zeiden de mensen toen ik nog niet met de auto kon rijden, je zal wel zien. Nu ik met de auto rij, zie ik vooral dat ik automatisch niet sneller dan 30 wíl rijden in de stad, wetende dat elk moment een kind de straat kan oversteken, een fietser kan vallen of eender wie een onverwacht manoeuvre kan uitvoeren. Lieve mensen, waan u geen koning in de ‘veilige’ auto, want http://www.youtube.com/watch?v=CACrC-Iyqig.

8 opmerkingen:

  1. Het busstation is een verschrikking. Elke ochtend en avond waag ik mijn leven als ik er passeer naar en van het werk. "En plus", hebben de architecten van het VAC ook niet nagedacht waar ze de fietsenstalling moesten zetten, achteraan de bocht links van het busstation, waar je de bussen amper kan zien aankomen. Ik krijg echt het gevoel dat fietsers voor sommigen luizen in de pels zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Jawel, ondergronds, in een vochtige kleine bunker.

      Verwijderen
    2. http://edflex.blogspot.be/2011/02/google-is-your-friend.html

      Verwijderen
  3. Is het bannen van grote bussen en het verplaatsen van het busstation wel een oplossing? De busgebruiker is zo wel erg de dupe. De ongevalsoorzaak van dit spijtige voorval wordt er helemaal niet mee opgelost.
    Natuurlijk scheelt er wat aan het mobiliteitsbeleid van Leuven, maar als fietser De Lijn benoemen als zondebok is toch ook niet correct...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bussen samen met taxi's zijn zowat de gevaarlijkste voertuigen in het centrum. Ze rijden geen 30, ze houden geen meter afstand bij het inhalen van fietsers en als ze draaien blijf je ook maar beter uit de buurt. Heb het ook altijd vreemd gevonden dat de tijdstabellen van de bussen niet veranderd zijn met de invoering van de zone 30.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "architecten van het VAC" en "nagedacht" in één zin. LOL.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bezoekers aan het VAC kunnen hun fiets eigenlijk nergens veilig kwijt. Aan de buitenkant van het VAC zijn geen fietsstallingen voorzien. Bij navraag aan de receptie van het VAC werd me aangeraden om mijn fiets in de kelder te zetten (kant busstation) op één van de platforms. Daar is het echter onmogelijk om je fiets ergens aan vast te maken, zodat hij eigenlijk niet veilig gestald kan worden. Het deel van de VAC-fietsenstalling in de kelder waar fietsrekken zijn voorzien, is enkel toegankelijk voor personeelsleden die in het VAC werken en een badge hebben.

    Noot: In de vakanties wordt in het VAC kinderopvang georganiseerd voor o.a. kinderen van personeelsleden van de Vlaamse overheid. Ikzelf werk voor de Vlaamse overheid maar in een ander gebouw en breng mijn twee kinderen 's morgens met de fiets van het centrum van Leuven naar het VAC (waarvan 1 kind recentelijk zelf fietst). Onze 4-jarige wil zijn fiets legaal gestald achterlaten aan het VAC op een veilige (=vastgeketende) manier, maar dit gaat dus niet (aangezien ik geen toegang heb tot het beveiligde deel van de fietsenstalling). Blijkbaar komen nog ouders om deze reden hun (zelf fietsende)kinderen dan maar met de auto afzetten !?

    BeantwoordenVerwijderen