zondag, maart 23, 2014

Huiswerk

Weinige fietsende Leuvenaars zullen dit beseffen, maar we kregen op de gemeenteraad van 24 juni 2013 collectief huiswerk mee.
Onze geliefde burgemeester, nooit verlegen om fietsers goede raad te geven opdat Leuven sneller tot een echte fietsstad kan uitgroeien, gaf ons toen deze raad:
Dit college heeft in de afgelopen 18 jaar veel meer gedaan aan fietsstallingen dan in alle voorgaande jaren in de stad Leuven. Er zijn nog lang niet genoeg parkeerplaatsen en er zullen er nog veel bijkomen. Er is een Amerikaan die een boek over Amsterdam geschreven heeft met als titel De fietsenrepubliek. Om te begrijpen wat het college bezielt, zou men dat boek een keer moeten lezen. Spreker zegt het volledig eens te zijn met elk bordje dat aan een zadel hangt met de tekst 'weer een auto minder'. Het college moedigt dit aan, maar vraagt hiervoor een minimum aan burgerzin. Daar gaat het over. Burgerzin.
De fietsenparking behoeft geen hulp. Die loopt vanzelf wel vol. Van de tien mensen, letten er negen wel op hun fiets. Als er voldoende middelen waren om de fietsenstallingen 's nachts ook open te houden, zou het college dat ook doen, maar de baten staan niet in verhouding tot de kosten. De stad Utrecht bouwt een ondergrondse fietsenstalling voor 12.000 fietsen. Maar een fietsenstalling in Leuven voor 500 fietsen is veel te geconcentreerd. Voilà.
Awel ja, het heeft even geduurd maar mijn huiswerk is ondertussen af. Het lezen dan toch.

Ik snap alleen nog altijd niet wat dit college bezielt. Ik vrees dan ook dat dit college niet hetzelfde boek heeft gelezen. 'In the city of bikes' van Pete Jordan verhaalt namelijk de geschiedenis van het fietsen in Amsterdam, en hoe menig politiechef of burgemeester dit aan banden heeft pogen te leggen (en hoe dit niet is gelukt). Dit alles gezien door de ogen van een jonge Amerikaanse student stedenbouw, bezeten door fietsen en door het observeren van fietsers.

Ik vermoed dat er niemand (maar dan ook niemand) van dit college echt kan zeggen dat ze in Leuven wonen omdat ze er in de winter 's nachts een fietsdrukte willen meemaken. Jammer.

1 opmerking:

  1. Er is iets heel tegenstrijdig met het fietsparkingprobleem :
    Stel : je maakt alle autoparkeerplaatsen gratis, en iedereen mag zolang hij wil zijn auto parkeren. Ik denk dat het de beste manier is om auto's in de binnenstad terug te dringen.
    Ik stel vast dat zelfs in de bewaakte parking van het station 3/4 van de fietsen gewoon staat te staan, week in week uit. Ok, enkele keren per jaar is er een opruimactie voor fietsen die er al maanden staan, maar is het niet hemeltergend dat "kostbare" fietsplaatsen vlak bij het peron worden ingenomen door fietsen die daar een week stil staan.
    Los daarvan is het fietsbeleid in Leuven onbestaande, maar idd, wat wil je met zo'n burgemeester.

    BeantwoordenVerwijderen