vrijdag, maart 14, 2014

RADR (1)

Gent is ons (weer eens) voor.
Maar zou dit iets zijn voor Leuven?

Fietsers: Zeker weten van wel!
Ik vroeg het daarom vorig jaar eens aan ons duo mobiliteitsschepenen.
Waar het zeker geen kwaad kon is bijvoorbeeld dit verkeerslicht dat jarenlang buiten werking was gesteld.
Havenkant, Leuven

Zou dit iets zijn voor Leuven?
Stadsbestuur: Zeker weten van niet!

Leuven fietsstad?
Zolang men fietsers enkel tegemoet treedt met een belerend vingertje?
Nog niet in duizend jaar!

6 opmerkingen:

  1. Nog wat andere plaatsen: lichten aan de tivoli
    https://maps.google.com/?ll=50.872725,4.718735&spn=0.010156,0.024354&t=h&z=16&layer=c&cbll=50.872696,4.718867&panoid=nszeK5bQxvUrlb9UUcChnA&cbp=12,130.68,,0,-14.11

    En nog erger vind ik het aan De Mol, waar ze zelfs moeite hebben gedaan om een totaal nutteloze aparte paal te zetten voor rechtdoor rijdende fietsers:
    https://maps.google.com/?ll=50.867647,4.740429&spn=0.009209,0.048709&t=h&z=15&layer=c&cbll=50.867663,4.740403&panoid=nEhWViYkDFNkcdnwQ3snxQ&cbp=12,317.89,,0,-2.46

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Af en toe laten ze toch een steekje vallen met de positionering van hun borden en palen...

      Bemerk de positie van het stop bord tov het fietspad op https://www.google.be/maps/@50.863599,4.692924,3a,75y,135.47h,95.25t/data=!3m4!1e1!3m2!1syPighqEC6QevBbN8k2c6uw!2e0

      Benieuwd wat er zou gebeuren als je je voorrang van rechts daar daadwerkelijk zou nemen...

      Verwijderen
  2. Over een fietsbeleid gesproken. Sinds deze week heeft men een "groene golf" gecreeerd op de Tiensesteenweg : gevolg ; fietsers aan de oversteekplaats van Sint-Fransiscus moeten minsten 10 minuten wachten en voor 5 seconden oversteektijd. Is dit een groene golf ? Ik ben razend kwaad op het stadsbestuur, en met mij alle overstekende ouders. In deze situatie kan je een kind van 10 zelfs nog niet alleen over laten steken !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut, ook om uit de Brugstraat de Tiensesteenweg op te geraken (met fiets of auto) is het nu wachten, wachten, wachten.

      Verwijderen
    2. Tja "ons" bestuur plaatst nu eenmaal de zaken op zijn kop mbt het STOP-principe.
      Eerst komt dus de auto, dan de bus en als het dan toch echt moet nog een aalmoes voor fietsers en voetgangers. Zo kunnen er bij ons in de straat geen voetpaden komen aan beide zijden, want anders wordt die "te smal" voor de auto's. Bijgevolg kunnen auto's te snel (blijven) rijden en voetgangers van de weg maaien (waar moeten ze anders lopen?)!

      Verwijderen
  3. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wordt in de media beschreven als geen voorstander ervoor (http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/fietsers-rechtsaf-door-rood-wathelet-tegen & http://www.hildecrevits.be/nl/fietsers-mogen-soms-door-rood).

    Maar op gewestwegen blijven ze wel nog steeds kruispunten ontwerpen en aanleggen die voor fietsers toch nog altijd na aanleg zo'n bordje rechtsafdoorrood (RADR) of rechtdoordoorrood (RDDR) kunnen gebruiken.

    Voorbeeld 1: Kruispunt Brusselsesteenweg & Termerestraat te Herent (Oude inrichting te zien op https://www.google.be/maps?q=50.892978,4.639068&ll=50.892992,4.63902&spn=0.000002,0.0012&num=1&t=m&z=20&layer=c&cbll=50.892992,4.63902&panoid=gGHc55haCI-GXHGSuodOmw&cbp=12,314.64,,0,14.68)

    Voorbeeld 2: Kruispunt Rennessingel & nieuwe toegangsweg naar Gasthuisbergsite te Leuven (Oude inrichting te zien op https://www.google.be/maps?q=50.87894,4.682482&ll=50.87896,4.682472&spn=0.000014,0.009602&num=1&t=m&z=17&layer=c&cbll=50.879095,4.682424&panoid=DVZXknJcR0Pg8a5eogq7Lg&cbp=12,349.43,,0,2.31)

    Jaja, langs de ene kant zeggen dat ze liever zo geen bordjes zetten en langs de andere kant zo'n kruispunten blijven aanleggen.

    BeantwoordenVerwijderen