maandag, maart 10, 2014

Naamsesteenweg

uit de postbus van de Fietsersbond:
Geachte,

Aangezien ik bij de politie bij de contacten geen mailadres terug kon vinden, dacht ik dat ik mijn vraag misschien aan de schepen van mobiliteit kon stellen.

Op de Naamsesteenweg (gedeelte voor de spoorweg) zijn er momenteel werken thv de bank ING in uitvoering.
Voor deze werken is er ook inname van het fiets- en voetpad.

Als wegsignalisatie voor de fietsers is er enkel een bord "fietsers afstappen én op het voetpad gaan" geplaatst.
Deze week is echter ook het voetpad opgebroken, zodat momenteel zowel fietsers als voetgangers op de werf moeten wandelen.
Volgens mij is dit niet conform de wetgeving (KB van 07/05/1999 - deze werken vallen-dacht ik- onder categorie 4).

Ik vind het een zeer gevaarlijke situatie temeer dat hier veel schoolgaande jeugd langs de Naamsesteenweg moet fietsen. Het (reglementair?) bord wordt veelal genegeerd zodat de fietsers op de baan fietsen.
Wie zal in fout gesteld worden in geval van ongeval?
En natuurlijk wat met (mijn) kinderen die daar langs moeten fietsen? Ik durf ze nu eigenlijk niet meer alleen naar de school te sturen, terwijl dat voorheen wel kon...

Volgens mij voorziet de wetgeving dat er een omleiding op de rijbaan moet zijn (voorbeelden zijn terug te vinden op internet...).

Gelieve in bijlage de foto van deze middag terug te vinden.

Alvast bedankt om dit samen met de bevoegde dienst te bekijken.

Met vriendelijke groeten.
Naamsesteenweg, Heverlee

3 opmerkingen:

  1. Ik word wild van dat bord "Fietsers afstappen". Is ooit iemand afgestapt? Ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wel, om foto's te trekken, en daarna verder te fietsen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nogal een onzinnig bord. Als je afstapt neem je nog meer plaats in op de weg. Een bord voor automobilisten 'opgepast, fietsers op de rijweg' is nuttiger.

    BeantwoordenVerwijderen