Voorzieningen voor openbaar vervoer, OK. Die moeten er zijn, want mensen verplaatsen zich ook met de bus of met de trein.
Maar waarom moeten fietspaden zo verklungeld worden bij het aanleggen van bushaltes? Elke keer opnieuw? Sinds het begin der tijden?
Ik stond dit weekend even stil op enkele plaatsen langs de Naamsesteenweg, een steenweg die overduidelijk nog veel fietsliefde nodig heeft.
Eerst enkele oude bushaltes waar de bushalte het fietspad letterlijk heeft opzijgeduwd. Het fietspad is er plaatselijk maar een voetpad, met bijhorende trottoirkasten en verlichtingspalen. Het stak vroeger ook niet zo nauw met infrastructuur voor die onnozele fietsers. Hier mocht vroeger veel sneller gereden worden, en omwille van het adagio "het verkeer moet blijven stromen" liet men bussen niet halthouden op de rijbaan. Ik vermoed dat je als fietser verwacht werd rechtdoor over de bushalte te daveren.
|
Naamsesteenweg, Heverlee |
|
Naamsesteenweg, Heverlee |
|
Naamsesteenweg, Heverlee |
Dichter bij Leuven liggen nieuwe bushaltes: de bus stopt er nu wel op de rijbaan, in plaats van een aparte zone naast de rijbaan. Er werden verhoogde voetpaden voorzien om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Het fietspad wordt rond de verhoogde instapzone geleid, vriendelijker dan op bovenstaande voorbeelden, maar nog wel niet helemaal fietsvriendelijk.
Je kan het oude traject van de fietsers nog vaag zien. Van asfalt op de rijbaan naar asfalt op het aanliggende fietspad. Met een beetje mikken kon je de kasseien wel ontwijken.
|
Naamsesteenweg, Heverlee |
Door het verplaatsen van het fietspad krijgen fietsers nu hun dagelijkse portie kasseien opgezadeld.
|
Naamsesteenweg, Heverlee |
|
Naamsesteenweg, Heverlee |
Alweer een plaats waar de fietser niet de ruimte kreeg die hij verdient.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten