woensdag, maart 19, 2014

Naamsesteenweg (2) Paal en Perk

Recent zijn er fietssuggestiestroken bijgekomen op de Naamsesteenweg, ik weet niet wanneer.

Ze werden geschilderd op een stuk steenweg waar de rijbaan eigenlijk breed genoeg was om een geschilderd fietspad aan te leggen.

Op het stuk verder naar de Naamsepoort toe, waar het heel wat smaller is, ook al omdat er nog een parkeerstrook voor auto's is voorzien, is er dan weer geen suggestiestrook.

Het is dan volgens de wegbeheerder misschien een verbetering, maar dan enkel een cosmetische, omdat het enkel verfveiligheid is.
Naamsesteenweg, Leuven
Naamsesteenweg, Leuven
Naamsesteenweg, Leuven

Op het kruispunt met de Waversbaan kwam er dan weer een groenperkje bij.
Meer groen: gejuich!
Helaas werd de nodige ruimte weer vooral van de fietser afgenomen.
Minder ruimte voor de fiets: boegeroep!

Veiligheidsafstand? Is deze doorsteek bedoeld voor dubbelrichting fietsverkeer? Is er niet wat weinig plaats voor voetgangers voorzien zodat die steeds op fietspad lopen?
Naamsesteenweg x Waversebaan, Leuven
Naamsesteenweg x Waversebaan, Leuven

Het blijkt een laatste stuiptrekking van het oude mobiliteitsplan te zijn:
Als eerste ingreep wordt de Waversebaan afgesloten voor autoverkeer ter hoogte van de Naamsesteenweg; het smalle gedeelte kan samen met het plein als erf ingericht worden; voor de fietsers kan een verbinding in dubbelrichting voorzien worden van Waversbaan naar Dreefstraat, waar aangesloten wordt op de Kardinaal Mercierlaan (vooral nuttig voor de fietsers uit de omgeving van de Middelweg of van gemeentehuis, die zo de Naamsesteenweg geen tweemaal meer moeten oversteken).
Het afsluiten voor het autoverkeer is nog gelukt. Een verbinding voor fietsers dan weer niet (ook omdat het autoverkeer absolute voorrang kreeg doorheen Dreefstraat).

Arme fietsstad Leuven.

2 opmerkingen:

  1. De laad-en loszone voor het perkje is echter wel een fietsenstalling geworden en waarschijnlijk is de logica om de aansluiting van de Waversebaan met de Naamsesteenweg zo ingewikkeld te maken te vinden in het feit dat fietsers anders tegen een gigantische snelheid de Waversebaan naar beneden fietsen om dan de Naamsesteenweg op te vliegen. (ik spreek uit ervaring :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wat Geert Noels daarover zegt:
    http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/Gezienoptv/MV_140324_Noels_GOT%2B

    BeantwoordenVerwijderen