donderdag, maart 26, 2015

Abdijparking

Vorige week was ik met het werk gaan eten in de voormalige molen van de abdij. Wat me opviel was hoe groot de parking er wel niet was, van biljartlakenglad asfalt nog wel.
Hmmmm.
Was dat allemaal de bedoeling?

In het RUP ORGB1 staat het volgende:
De verdere ontwikkeling van de site creëert de nood aan parkeermogelijkheid voor werknemers en bezoekers. Vandaag kunnen alle personenwagens de site binnen rijden tot op het Hoeveplein. Er wordt geparkeerd op het Hoeveplein of in de groene strook langs beide kanten van de dreef. Dit belemmert een optimale beleving van de site. Het is daarom aangewezen het parkeren te structureren en hiervoor een geschikte locatie aan te duiden. De keuze van de locatie werd gemaakt in het masterplan. Er is uiteindelijk gekozen voor een parking aansluitend op het begin van de dreef op de plaats van de betonnen kweekbakken. Deze keuze is vooral gekomen omwille van ecologische en functionele redenen.
De ligging van de parking is volgens het masterplan zeer geschikt omdat de Mariapoort dan als onthaalcentrum kan ingeschakeld worden. Alle personenwagens worden eerst naar de parking geleid en de bezoekers komen dan te voet naar de Mariapoort om verder geholpen te worden.
De zone voor de parking ligt in beschermingszone 2 van het waterwingebied. Hierdoor kan geen ingegroende parking gerealiseerd worden.
...
Het masterplan stelt voor de ruimte van de kweekbakken maximaal in te vullen met parkeerplaatsen. Er wordt een brede buffer voorzien rondom de parking. Deze wordt ingericht met groen en de Leibeek wordt hier open gemaakt.
De parking zal plaats bieden voor +/- 95 parkeerplaatsen. Er werken voorlopig ca 70 mensen in de abdijsite (KHLeuven, Abdij, Museum en KRKC en Oostpriesterhulp). Mogelijk worden er dit nog meer wanneer het hele programma voor de abdijsite is ingevuld. Daarbij komen nog de bezoekers van de abdijsite (voor de verschillende instellingen) en de toeristen. Dit alles maakt dat er wel degelijk nood is aan 95 parkeerplaatsen. Indien dit op piekmomenten niet voldoende zou zijn, kunnen de personenwagens worden doorverwezen naar de parking van de Philipssite. Bussen zullen geen gebruik kunnen maken van de parking, zij worden doorverwezen naar de parking van de Brabanthal.
...
De bovengrondse parking die gerealiseerd kan worden, is gelegen in waterwinningsgebied. De afwatering van de parking zal moeten opgevangen worden en afgevoerd naar de riolering. De nodige maatregelen hiervoor zullen in de projectfase worden uitgevoerd.
Dus wat hebben we geleerd?
Autoverkeer krijgt in waterwinningsgebied comfortabel asfalt. Fietsverkeer krijgt in datzelfde waterwinningsgebied oncomfortabel ternair zand. De grootste vervuiler wordt beloond, dat is heel logisch in Leuven.

1 opmerking:

  1. Uiteraard zijn de parkeerplaatsen op het hoeveplein niet verdwenen, het lijken me er zelfs een heel stuk meer dan 10 jaar geleden.

    Misschien een knip na de parkinginrit voorstellen? Door verbodsbord voor gemotoriseerd verkeer en de belijning een bocht te laten maken, dan zou het voor automobilisten duidelijk genoeg moeten zijn (waarom was dat sowieso niet voorzien in het ontwerp?).

    Als dat genegeerd zou worden, dan eventueel een verdwijnpaal. Ik ben sowieso geen voorstander van paaltjes want die creëren eenzijdige fietsongevallen en zorgt voor een flessenhals waar voetganger en fietser gemakkelijker in conflict kunnen komen met elkaar.

    Als er toch nog een paar autoparkeerplaatsen nodig zouden zijn op het hoeveplein, dan enkel een paar voor andersvaliden (de rest kan van de parking stappen tot aan hun bestemming). Het overige deel van het hoeveplein moet dan wel, vrees ik, onmogelijk gemaakt worden om nog als parkeerplaats te gebruiken. Anders blijven automobilisten in hun oude gewoonte om op het hoeveplein te parkeren.

    In ieder geval is de zone voor verharde parking op het plan duidelijk aangeduid en is het hoeveplein niet als zodanig ingetekend.
    Zie http://www.leuven.be/binaries/ORGB1_kaartenbundel_totaal_tcm16-36085.pdf

    BeantwoordenVerwijderen