Een trouwe lezer van deze blog stoorde zich ook aan deze omegabeugels en kroop al meerdere malen in zijn pen. Ik wil jullie vooral de reactie van stadswege niet onthouden omwille van de blaming-the-victim denkwijze en de patroniserende houding ten opzichte van de 'zwakke weggebruikers' die recht uit de fietsonvriendelijke jaren 70 komt.
Goedemorgen mijnheer R.,Update 12-05-2015
Bedankt voor uw melding. Ik begrijp uw frustratie maar wil u er wel op wijzen dat wanneer er paaltjes worden geplaatst op de manier zoals u aangeeft dit enkel een impact heeft op het verhinderen van de toegang door gemotoriseerd verkeer op het fietspad. Uw visie hierop is echter ook net niet ruim genoeg want de omegabeugels hebben nog wel een andere functie dan alleen gemotoriseerd verkeer tegen houden. De omegabeugels worden geplaatst daar waar het fietspad andere wegen kruist en er dus fietsers op een rijbaan komen waar voertuigen rijden (en ook fietsers van links en rechts kunnen komen. Helaas zijn niet alle fietsgebruikers even plichtsbewust om op die gevaarlijke plaatsen even af te remmen of te stoppen indien nodig om een gevaarlijke situatie op aanrijdingen te vermijden. Dit heeft in het verleden meermaals geresulteerd in (zware) ongevallen met de fietser helaas als zwakke weggebruiker als slachtoffer.
De omegabeugels verplichten de fietser dus om af te remmen aan dergelijke kruisingen zodat ze niet aan volle snelheid een gevaarlijke kruising kunnen oprijden. Zoals met alle maatregelen levert deze veiligheidsmaatregel ook de nood op tot een aanpassing van de fietsers die wel plichtsbewust zijn.
Voor meer info kan u ook terecht bij mijn medewerkers signalisatie.
Alvast bedankt voor uw begrip.
Met vriendelijke groeten,
Xxxxx Xxxxxx
Diensthoofd
Openbaar domein
Weg- en rioolbeheer
Ik ben er eindelijk eens kunnen langfietsen, enkel de olifantenpaadjes zijn nog zichtbaar.
Dus omegabeugels om de potentiële slachtoffers te hinderen en bij donker eenzijdige fietsongevallen te creëren.
BeantwoordenVerwijderenMaar geen omegabeugels om de potentiële daders te hinderen en verplichten af te remmen of te stoppen bij het kruispunt met de fietsweg.
Misschien vragen dat ze in hun tekst eens de woorden voor "fietsers" en "automobilisten" omwisselen, misschien dat ze dan doorhebben wat het probleem is?
Vermoedelijk zal hun reactie dan zijn: "ja maar, dat kunnen we automobilisten niet aandoen!" Dan kan je direct vragen: "Maar fietsers wel?".
De omegabeugels zijn weggehaald! Nu kan ik mijn dagelijkse stuurbehendigheid met de fietskar niet meer oefenen. 😊😊 We zijn een fietsvriendelijk fietspad rijker.
BeantwoordenVerwijderenYes! De rede heeft gezegevierd.
BeantwoordenVerwijderen