Ons stadsbestuur beroept zich dikwijls op 'gezond verstand' voor het aanleggen van fietsinfrastructuur. Een goed voorbeeld tot wat dit leiden kan is het vernieuwde kruispunt van de Kapucijnenvoer met de R23.
Volgens de fietsersbond zijn fietsers tijdens ontwerp en uitvoering gewoon vergeten en is hier enkel gedacht aan het auto- en busverkeer. Kan een dergelijke infrastructuur het ongevallencijfer naar beneden halen?
Zo verdwijnen de logische fietsroutes plots in het niets wanneer je de ring oversteekt. Vooral de ligging juist buiten de ring van de campussen Arenbergh I en II en II, en van veel studentenkoten binnen de ring, zorgt voor heel wat studentenfietsverkeer.
Welk fietsgedrag kunnen we aldus waarnemen?
Staduitwaarts
De meefietsers. Ze fietsen met de auto's op de rijbaan mee en steken vervolgens een een stukje af via het fietspad. Sommigen rijden via het zebrapad en stopppen bijgevolg niet voor het rode licht
|
Traject meefietsers |
|
Meefietser |
|
Meefietser |
|
Meefietser |
|
Meefietser |
De tegenfietsers. Ze fietsen mee met de auto's, maar wanneer ze zien dat er geen auto's in tegenrichting komen steken ze een stuk af via de rijbaan in tegenrichting.
|
Traject tegenfietsers |
|
Tegenfietsers |
|
Tegenfietsers |
|
Tegenfietsers |
|
Tegenfietsers |
De
voetpadfietsers.Geen fietspad, een autodrukke rijbaan, dus op het voetpad dan maar.
|
Traject voetpadfietsers |
|
Voetpadfietser |
|
Voetpadfietser |
|
Voetpadfietser |
|
Voetpadfietser |
De brave fietsers. Maar die moeten er wel op tijd aan denken om aan de andere kant van het water te gaan fietsen, en hebben zo meer verkeerslicht om voor te wachten.
|
Traject brave fietsers |
|
Brave fietser |
De brave fietsers moeten lang voor het kruispunt een gecombineerd boordsteen-paaltjes-geparkeerde auto's-voetgangers obstakelparcours afleggen om op de ventweg te geraken. Ook hier werd de fietser overduidelijk vergeten.
|
Kapucijnenvoer, Leuven |
Stadinwaarts
De meefietsers. Op het kruispunt sluiten ze mee aan met de autostroom stadinwaarts, en negeren verder alle fietsinfrastructuur.
|
Traject meefietsers |
|
Meefietsers |
De brave fietsers. Ze hebben één verkeerslicht meer om voor te staan.
|
Traject brave fietsers |
|
Brave fietser |
De voetpadfietsers. Ze volgen de natuurlijke route van het fietspad, waar dat stopt fietsen ze verder over het voetpad.
|
Traject voetpadfietsers |
|
Voetpadfietser |
|
Voetpadfietser |
De voor-alles-is-er-een-eerste-en-een-laatste-keer fietsers. Ze proberen braaf de infrastructuur te volgen, maar de infrastructuur houdt niet van fietsers. De volgende keer dat ze hier fietsen zijn ze onder te brengen in een andere categorie.
|
Traject voor-alles-is-er-een-eerste-en-een-laatste-keer fietsers |
|
Voor-alles-is-er-een-eerste-en-een-laatste-keer fietser |
|
Voor-alles-is-er-een-eerste-en-een-laatste-keer fietser |
|
Voor-alles-is-er-een-eerste-en-een-laatste-keer fietser |
Ik moest heel hard lachen, maar eigenlijk is dit intriest: er wordt veel geld uitgegeven voor de aanleg van een kruispunt, maar wordt de 'brave' fietser iedere keer gestraft met een omweg en bijkomende verkeerslichten. Ik moet er zelf nog voor de eerste keer door, maar ik vermoed dat de 'brave' route niet de veiligste is. Voor de autobestuurder is dit ook een totaal onoverzichtelijk kluwen, waar hij ogen aan alle kanten moet hebben om niemand in gevaar te brengen.
BeantwoordenVerwijderen