Ook het stadsbestuur van Leuven werkt binnen haar fietsbeleidsplan aan deelfietssystemen. Ja ja, je hoort het goed, in het meervoud, want één is maar géén.
Zo zijn er al de Bluebikes van de NMBS aan het station. Grootste nadeel: je moet ze steeds naar het uitleenpunt terugbrengen, maar vermits je met de trein naar Leuven kwam zal je waarschijnlijk ook met de trein, of de bus, terug moeten.
Zo zijn er al uitleenfietsen in de parking Diestsestraat, voor wie er parkeert is er een gratis VINCI-fiets. Grootste nadeel: je moet ze steeds naar het uitleenpunt terugbrengen, maar vermits je met de auto naar Leuven kwam zal je waarschijnlijk ook met diezelfde auto terug moeten.
Zo zullen er ook uitleenfietsen komen in de nieuwe parking aan de Vaartkom. Grootste nadeel: je moet ze steeds naar het uitleenpunt terugbrengen, maar vermits je met de auto naar Leuven kwam zal je waarschijnlijk ook met diezelfde auto terug moeten.
Ook in de nieuwe Bruulparking zal er naast plaats voor 600 autoparkeerplaatsen ook plaats zijn voor 100 fietsparkeerplaatsen, lees 'deelfietsen'. Grootste nadeel: je moet ze steeds naar het uitleenpunt terugbrengen, maar vermits je met de auto naar Leuven kwam zal je waarschijnlijk ook met diezelfde auto terug moeten.
Spijtig genoeg moet alle fietsinfrastructuur tussen Tessenstraat en Lei voor het realiseren van deze parking sneuvelen, tot zelfs de toegang voor fietsers tot diezelfde parking.
Dit stadsbestuur blijft eerst en vooral auto-denken, en dan pas (deel)fiets. En dan nog alleen maar voor bezoekers, bewoners blijven op hun honger zitten en zien bestaande fietsinfrastructuur eerder verdwijnen dan verschijnen. Inzetten op bezoekers die met de fiets naar Leuven komen, is volgens onze burgemeester nog veel te vroeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten