donderdag, maart 19, 2015

Zomaar een gesprek

SD Hoe moeilijk is het tegenwoordig om 's morgens (7 à 8 u) een plekje te vinden in een van de fietsenstallingen aan het station van Leuven?

KV Kant Leuven of Kessel-Lo. Kessel-Lo is om 7u nog goed te doen, om 8u al een pak moeilijker.

SD Kant maakt niet zoveel uit. Vanuit mijn richting is de kant van het centrum nog nét iets sneller (maar scheelt maar een minuutje of zo), maar daar heb je dan weer veel kans dat je ver moet wandelen, vermoed ik.

FV Belachelijkste parking OOIT
HD Aan de kant van het Centrum is het vaak niet te doen (om 7u wel, om 8u bijna niet meer), aan de kant van Kessel-Lo sta ik elke dag en ik kom toe rond 8u10 en ik heb altijd plaats.

VM En als wij gepensioneerden ons fietske willen stallen om 10u kunnen we fluiten naar een plaats of wel een kwartier zoeken... En dan nog. Persoonlijk vind ik het niet te geloven, zoveel fietsen. Maar van de andere kant is het toch positief, dat heel wat mensen met de fiets komen en dat je hem wel netjes kan stallen. Maar zoveel fietsen......ongelooflijk.
KV Er zijn ook gewoon ontzettend veel fietsen die daar voortdurend gestald staan en niet gebruikt worden.

TT Ik heb er 1 keer gebruik van willen maken, maar bot gevangen, en dan komt de anarchist in me naar boven en heb mijn fiets gewoon tegen een paaltje vast gemaakt, ik moest 1 ding gaan afgeven in het stadkantoor.... pfff

EA Goed op tijd vertrekken. Mijn vriend stalt zijn fiets daar (kant Leuven) iedere ochtend rond 08.00 uur en heeft ALTIJD plaats. Soms redelijk achteraan.

SD Het stomme is: als ik te voet ga, wandel ik er een kleine 25 minuten over. Ga ik met de fiets, dan kost het me maar een 7-tal minuten, maar daar moet ik nog incalculeren dat ik er misschien nog een kwartier extra over doe om een plek in de fietsenstalling te vinden en om terug te wandelen naar het station... Gevolg: weinig tijdswinst, maar wel een pak meer stress. Aargh!

LT In de week zou je altijd wel een plaats moeten vinden (kant centrum), maar kan wel even stappen zijn. In het weekend is het veel moeilijker om nog een plaatsje te vinden.
LT Ik reken maar enkele minuten extra, kwartier is al heel erg ruim. Best leren om plaatsjes te spotten zonder té traag te fietsen

ED Elke dag 12.000 pendelaars die met de fiets naar het station komen: de helft 's morgens op weg naar werk/school en de helft 's avonds op terugweg naar huis. Er zijn maar 6500 plaatsen dus geregeld is de stalling meer dan vol.

MM En durf je fiets niet plaatsen elders of hij word gepikt door de flikken af te halen in holsbeek,de fiets dient toch voor de kleine boodschappen te doen neen ze hebben liever dat men met de auto komt om hun betaalde parkings te bekostigen.

JV Nee, ze hebben liever dat jij je fiets gewoon reglementair parkeert, zoals de meesten doen.

TV JV, ik ga nu doorgaans te voet naar het station, want een vrij plekje zoeken duurt soms dubbel zo lang dan de wandeltocht. Echter, ik vind het niet acceptabel dat zo een druk bezocht station niet eens in voldoende fietsparking voorziet...

KD Niet in voldoende fietsparking voorziet? Die twee parkings zijn pokkegroot en om de zoveel tijd worden weesfietsen verwijderd. Ik gebruik ze elke dag en als je even moet zoeken naar een plaatsje, sja, san is dat maar zo. Meer parking mag, maar ik zie niet in hoe ze de beschikbare plaats nog meer zouden hebben moeten optimaliseren
MF ook soms leuke activiteiten in het Gravensteen te Gent. Al met school gedaan!

RV Aan de kant van Kessel-Lo vind ik gemakkelijk een plekje zo rond 8u. Ook als ik eens een half uur later ben, is dat daar nog geen probleem. Nog later, weet ik het niet. Aan de kant van Leuven kom ik nu niet zo vaak meer omdat ik daar moeilijker een plek vond.
Zolang ik al in Leuven rondfiets, zijn er te weinig parkeerplaatsen voor fietsen, al is het wel telkens wat verbeterd.

TV Ik vertrek niet rond 8u, niet iedereen werkt 9 to 5

KD Er is echt te weinig plaats ! Wie heeft er tips voor ons gemeentebestuur om hier iets aan te doen ?
JV Ze zijn eraan bezig: http://www.hln.be/.../-nood-aan-4-400-extra-stallingen.../

JD Om 9u kan je het vergeten om nog een plaatsje te vinden, kant kessel-lo, pfff

KT Een fiets is geen auto.
Als ik naar de bakker ga ga ik me niet eerst een ongeluk zoeken in een uitpuilende fietsenstalling. Daarom neemt een mens net zijn fiets dacht ik.
Het is niet dat ze niet wisten hoeveel stallingen ze nodig hadden, het is gewoon geen prioriteit in hun verkiezingspraatjes, anders hadden ze dit wel deftig aangepakt. Hetisniet moeilijk om het aantal fietsende pendelaars te tellen en dat in je bouwplannen of ruimtelijke ordening in te bouwen, het is louter en kwestie van wat ze prioritair vinden. Een 'kiss and ride' voorziening vonden ze duidelijk ook niet belangrijk. Daar zijn de achterliggende fietsers en bussen dan de dupe van.
Ik vind zulks echt niet ok als je het prijskaartje ziet van de ruimtelijke ordening. Ik voel me dan ook pissed als een flik mijn fiets over knipt wanneer ik hem maar voor even ergens plaats waar niemand last van heeft. Ik schaam me daar niet over.

ED Er is structureel te weinig plaats voorzien door NMBS. Volgens vademecum fietsvoorzieningen moet zelfs wanneer alle pendelaars hun fiets in de stalling gezet hebben, er nog 20% vrije ruimte zijn. Met de fietssnelwegen wil men nog meer fietsverkeer aantrekken naar het station, waar moeten die dan staan?

KT Ze hebben gewoon eindelijk door dat mensen het in het algemeen wel wat groener willen zonder versleten te moeten worden als geitenwollensok. Maar in de politiek is dat groen gedoe eerder a pain in the ass, het brengt geen centen op. Ze willen dan ook de kiezers wel aantrekken met zgn bezorgdheid over hun welzijn: 'kijk, wij doen aan groen en zijn begaan met jullie gezondheid', maar om daar nu ook echt in te investeren... dat is dan weer een sprong te ver.
Kijk maar naar de ambivalente houding van Tobback tov het fietsbeleid en groene werken zoals het mooie park die er maar niet komt achter het station, de fiets-voorrang-straten die ik niet zie opduiken, de manke ruimtelijke ordening voor fietsers, het fileleed en bijhorende stank v an oa de tiensesteenweg, enz... Nee, het is ondanks de mooie groene praatjes geen prioriteit

JD En de fietsersbrug over de sporen die weer uitgesteld is...

JV En de tunnel onder de Tiensesteenweg die is uitgesteld.....

TV De Naamsepoort zou ook een tunnel krijgen voor verkeer, zodat de fietsers en voetgangers bovengronds wat ruimte zouden krijgen. Bovendien heb ik meermaals geruchten gehoord dat parking Bodart plaats zou ruimen voor een fietsostrade. Binnen 15 jaar zullen we elkaar nog eens spreken

TV Wat interessante lectuur hierover:http://www.leuven.be/.../verslaginfomomentbodartmei2014...

LV Als de politie weer eens een opruimactie heeft gedaan in de fietsenstalling achterkant station is er wel heerlijk veel plaats... voor een tijdje toch.

JV TV, over de ondertunneling van de Naamsepoort tot aan de Tiensepoort wordt al 20 jaar gepalaverd. Er zijn al tientallen plannen geweest maar ze voldeden blijkbaar niet.

TV Het prijskaartje voldeed niet, wil je zeggen? Ik hoor er inderdaad al 20 jaar over, lees ook veel mooie plannen. Elke twee à drie jaar lees ik dingen zoals in bovenstaande link die ik postte. "redelijk concreet". Ze graven liever putten voor auto's. Wat als ze nu eens 50 parkeerplaatsen van parking bond ombouwen naar fietsenstalling? Ik wandel daar regelmatig voorbij en doorgaans zijn daar heel veel plaatsen vrij.

JV KT, waarom zou jij je fiets zomaar overal mogen zetten omdat je tijdens je fietstocht in de file staat? Vind ik maar een rare redenering. Elke fietsophaalactie wordt trouwens duidelijk aangekondigd en er staan ook verbodsborden op die plaatsen (al dan niet wettelijk is een discussiepunt). Het is dus een risico dat je loopt. Moet je dan nog komen klagen?

TV KT bedoelt volgens mij dat je een fiets niet als een auto ergens in een kelder achterlaat (Foch) om dan in heel Leuven je boodschappen te doen. Er zijn geen plaatsen voorzien voor "snelparkeren" zoals dat heet. Ik heb al een paar keer rond mobiliteit in Leuven gewerkt. Er zijn al kleine wijzigingen, zoals de fietsstrook bij HEMA en enkele kleinere fietsenstallingen. Het gaat niet om parkeren bij het station denk ik, maar eerder bij de bakker, bij de schoenmaker en dat soort winkels waar je snel binnen en buiten bent.

JV En terwijl je 5 minuten binnen bent bij die bakker, knipt een agent je fiets al door om hem mee te nemen? Geloof ik niets van....

KV Voor dergelijke boodschappen zet ik mijn fiets vlak voor de winkel. Als het echt om te shoppen is, zet ik hem wel op een daartoe voorziene plaats.

KT Nee, daar gaat het idd niet om Jeroen. Het gaat over snelparkeren voor enkele boodschappen die dicht bij elkaar liggen.
Als een stad stalling voorziet op aanvaardbare afstanden binnen de stad, dan is het allemaal prima, maar dat scenario bestaat niet in Leuven. Duchtig fietsen over knippen, dat is dan weer wel goed georganiseerd.
Kom ik weer uit bij, het is maar waar je je prioriteiten legt. Die liggen in Leuven niet bij de fiets ondanks de overload aan fietsgebruikers.
Whatever, ieder zijn mening en idee hierover.

ED Eerst voldoende plaats voorzien (en neen, die is er nog altijd niet), en dan pas de echt hinderlijke fietsen ophalen. Niet de fietsen ophalen die niet meer in de stallingen kunnen gezet worden zodat de fietser een modal shift doet richting te voet of de bus.

JV In de stalling onder het De Somerplein is er plaats genoeg. Het station is inderdaad een probleem.

KT Het stad is groter dan het station en het De Somerplein.

RV Het kan veel erger heb ik vandaag mogen beleven. Vanmorgen mijn fiets die gestald staat aan het station van Schaarbeek om naar kantoor te fietsen teruggevonden naast wat er overbleef van de fietsparking. Die (niet overdekte) fietsenstalling werd vandaag afgebroken maar dat was nergens aangekondigd. De ketting waarmee mijn fiets vasthing aan het rek, was doodleuk doorgeknipt.
Toen ik vanavond mijn fiets weer wilde achterlaten aan het station, bleek er geen alternatief te zijn. "Er is niets, mijnheer", vertelde iemand van de NMBS en daar moet je het dan mee doen. Mijn fiets staat nu ergens tussen de auto's en ik hoop dat hij er morgenvroeg nog staat ...
Wanneer de werken klaar zullen zijn en of er dan een fietsparking gaat komen ... Geen idee.
Voor de duidelijkheid: er stonden daar enkele meters fietsenrek met tussen 10 en 20 fietsen gestald. Vergelijk dat met de duizenden fietsen aan Leuven station ... waar er nog steeds fietsparking tekort is.

HV dan moet je aan station leuven es een bakfiets proberen parkeren. is hier twee keer per week het geval en echt niet leuk/zeer frustrerend

HV RV dat is idd ondermaats!

JV KT, waarom zou je een voertuig ook zomaar overal mogen neerploffen? Omdat sommige bestuurders het niet zien zitten om een stukje te voet te gaan? Fietsen hinderen nu al op veel plaatsen de doorgang voor voetgangers en mindervaliden. Probeer je eens te verplaatsen in die mensen.RV, heb je je opmerkingen al eens doorgegeven aan het Twitter-team van de NMBS? Ze spelen doorgaans kort op de bal en kunnen je misschien meer info of zelfs hulp verschaffen.

HV, het fenomeen van de bakfietsen is relatief nieuw. Iets oudere fietsstallingen hebben hiervoor nog geen ruimte voorzien.

HV in die aan de voorkantwas er van in begin plaats voor voorzien maar zowel die plek als de plek die aaan de achterkant voor de buitenmaatste fietsen is staat vol met fout gestalde gewone fietsen

KT Ik stel nergens dat je een fiets zomaar overal kan neerploffen.

JV Kirsten, daar komt het volgens mij wel op neer. Want in de miljoenenstad Leuven is zelfs de parking onder het De Somerplein voor inkopen al te ver.

KT Zoals ik al eerder zei, ieder zijn mening.

TV Hear hear.

KT oh dear

KV Als ik enkel een brood of een pakje sigaretten wil gaan kopen, ga ik mijn fiets echt niet aan het foch zetten om dan een half uur kwijt te zijn voor iets wat op 5 minuten kan.

JV Kan ik begrijpen. Maar veel autobestuurders denken wellicht hetzelfde en nochtans stoort dat fietsers als Kirsten omdat ZIJ dan in de file staan.

TV Ik zal mijn auto eens subtiel op jouw trottoir komen parkeren

KV Ik heb sinds kort een auto en met een auto zou ik dat NOOIT doen! Dat is echt appels met peren vergelijken vind ik.

TV KV, ge moet dat stiekem doen he! Dan ziet niemand het.

KT Gelieve geen meningen in mijn mond te leggen die ik nergens heb gedeponeerd Jeroen.

KT Ik geloof dat dat geponeerd moet wezen

JV KT, wat bedoelde je dan met je Kiss & Ride-opmerking en waarom zou hetgene je dan bedoelde niet van toepassing kunnen zijn tussen fietsers en voetgangers?

JV KV, ik vind van niet. Een fietser kan voor een voetganger even hinderlijk zijn als een wagen voor een fiets. Ik heb als voetganger meer last van gevaarlijke fietsers dan van wagens.

KT Er is geen kiss and ride voorzien ah station (hoe stom kan men wezen). Het fietspad loopt uit waar auto's zich logischerwijs plaatsen als kiss and riders thv de kbc.
Constant knn de bussen daar niet passeren omdat ze op die manier hun bocht niet knn pakken.
Geen schuld aan de auto's, de fietsers of de bussen. Fout aan de ruimtelijke ordening.
U vergelijkt hier vaak fietsen met auto's. In mijn optiek gaat dat niet op. Fietsen rijden geen mensen plat, auto's wel. Persoonlijk heb ik liever tien wildparkerende fietsen tegen mijn gevel staan dan één wild geparkeerde auto. Maar meningen inzake mogen zeker verschillen, ieder zijn meug.

JV De kans om in Leuven centrum letsel op te lopen door een aanrijding met een fiets is m.i. vele malen hoger dan door contact met een wagen. En als de ruimtelijke ordening niet nòg meer plaats voorziet voor fietsers en voetgangers, is de hinder die jij als fietser aan het station ervaart, dezelfde als die die ik als voetganger met fietsers ervaar. Leven en laten leven is het devies maar dat is enkel mogelijk als iedereen wat respect heeft voor zijn medeburger. We leven al zo dicht op mekaar.

TV Er is trouwens wel een kiss en ride aan het station, je moet de parking inrijden. Echt waar. Dat is gratis als je meteen weer door rijdt. Ik heb dit gelezen in mozaïek en heel hard gegniffeld. Maar om het feit dat je de martelarenlaan twee keer dient te kruisen als fietser omdat er niet aan beide kanten een fietspad werd gemaakt gniffelde ik niet.

KT De letsels die ik in het stadsleven al heb opgelopen komen uitsluitend van auto's. Dodelijke accidenten ken ik alleen tss auto's/bussen en voetgangers.
Fietsen staan vaak hinderlijk geparkeerd (je moet maar eens een wandeling met een buggy door het stad), en sommige bestuurders halen stomme toeren uit, dus ja, idd, hinderlijk. Maar ook niet meer dan dat.

JV Hinderlijk, ja. Daarmee begon toch deze discussie?

KT Respect is een basis beginsel dat sommigen precies niet hebben mee gekregen met de paplepel.
Maar geef mij maar een respectloze fietser ipv een respectloze automobilist.

TV Ik ga bij wijze van test gewoon A zeggen. "A.".

KT We leven dicht op elkaar in een zeer veeleisende maatschappij.
Een mens moet scoren op uiterlijk, intellect, sport, zelfontplooiing, vriend, familielid.
Soms zie ik een fietser een flater begaan, soms zie ik een voetganger voor de zoveelste keer gedachteloos en dan ook zonder kijken de straat oversteken. Dan denk ik ook g*dverdomme, kijk uit je doppen en wees niet zo nonchalant! En het leven gaat verder.
Als ik een automobilist dat zie doen denk ik veel ergere dingen. Can you blame me?

HV ik denk dat jullie beide graag een openbare ruimte willen die vriendelijker is voor de trage en kwetsbare gebruiker... of dat nu fietsers of voetgangers zijn.

KV Ik spring subiet in elk geval op mijn fiets en ga die om 7u reglementair parkeren in de fietsstalling aan het station. Ik ben dan ook zeer respectvol opgevoed

KV En nu net op de radio: Spring maar achterop mijn fiets

KT Pas op, dat mag niet!

KV Als ik een GAS-boete krijg, zal ik wel een aangetekende brief versturen om die te weerleggen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten