zondag, februari 15, 2009

De waarheid kwetst

Een stukje uit het beknopte verslag van de G E M E E N T E R A A D - OPENBARE VERGADERING VAN MAANDAG 15 DECEMBER 2008 OM 20.00 UUR
Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) geeft uitleg over het amendement over de fietsambtenaar. Een dergelijke functie is erg nuttig in een fietsstad als Leuven, om alles goed te laten lopen en gevaarlijke situaties op te vangen. De huidige mobiliteitsambtenaren hebben al handen vol werk. Leuven is een fietsstad en meer voorrang voor de fietser als zachte weggebruiker is belangrijk. De werkzaamheden van deze persoon gaan over de verkeersveiligheid, de stallingsruimte, het fietsnetwerk, fietsdiefstal en het bevorderen van het fietsen. Het is een goede ambitie van de stad om nog meer mensen op de fiets te krijgen. De fiets is meer dan enig ander vervoermiddel het beste om in een compacte stad als Leuven te gebruiken. Spreker begrijpt dat het niet per direct mogelijk zal zijn een fietsambtenaar aan te stellen, maar een vacature kan worden gecreëerd.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a & VlaamsProgressieven) wil graag dat veel mensen veilig fietsen en dat Leuven een veilige fietsstad is. Van fietsers mag worden verwacht dat zij zich enige discipline opleggen en dat zij zich gedragen in het verkeer. In de praktijk kan het omgekeerde worden waargenomen. Het overleg met de administratie Wegen gaat voor meer dan de helft van de tijd over fietsaangelegenheden. Er is geen speciale fietsambtenaar nodig. Een paar jaar geleden heeft Leuven met grote trots een kaart met een uitgebreid fietsnetwerk uitgegeven. Door de Vlaamse overheid, de provincie en de gemeente is enorm in fietspaden geïnvesteerd. Leuven hoeft zich niet te schamen. De voorzitter ergert zich vaak aan het gedrag van een aantal fietsers en aan de zorg die zij voor hun fietsen hebben. Het college heeft geen behoefte aan een fietsambtenaar. Eerder zou moeten worden gekozen voor een extra mobiliteitsambtenaar, maar dat is nu niet aan de orde.

Raadslid Fatiha Dahmani (Groen!) vindt dat de burgemeester erg negatief over fietsers is, telkens als dit ter sprake komt. Spreker zegt dat het klopt dat er fietsers zijn die zich niet gedragen, maar de burgemeester spreekt over fietsers, alsof het zo is dat bijna alle fietsers zich misdragen en hun fiets verkeerd stallen. Spreker betoogt altijd dat de stadspolitie de fietser moet aanspreken op zijn fietsgedrag en dat de stad voorlichting moet geven over fietsverlichting en dat de fietser zich moet houden aan de verkeersregels. Spreker wijst erop dat de fietsambtenaar in Nederland een officiële functie is, en zij vindt het storend dat de burgemeester er een karikatuur van maakt. Mevrouw Dahmani verwijst naar een beleidsnota van de staatssecretaris voor Mobiliteit die schrijft dat het fietsen een volwaardig alternatief is voor de auto en gestimuleerd moet worden. Er is geen goed fietsnetwerk in en rond Leuven om kinderen en jongeren op een veilige manier naar school te laten fietsen. Het is daarom stuitend dat de burgemeester zegt dat er genoeg wordt gedaan. Spreker wijst erop dat bij onveilige situaties soms slachtoffers vallen. Daar heeft het college een verantwoordelijkheid.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a & VlaamsProgressieven) vindt dit bijzonder grof gezegd. De voorzitter legt uit dat de stad wel degelijk een fietsbeleid voert. Er zijn veel parkeerplaatsen opgeofferd voor fietsenstallingen. Het zijn er vast niet genoeg, maar het college moet een evenwicht zoeken. Er is nergens een fietsstad zoals Leuven. Mo
gelijk dat in Nederland alleen Amsterdam en Utrecht vergelijkbaar zijn.
Het is niet zo dat een fietsambtenaar het fietsnetwerk kan oplossen. Via de RUP's weet de stad heel goed wat zij wil. Spreker verwijst naar het overleg met de administratie Wegen van hedenochtend: dat ging over de aanleg van een fietsbrug van en naar Wilsele onder de E314 door. Er vindt uitgebreid overleg plaats en er lijkt een oplossing te zijn gevonden. De kosten zijn hoog, ongeveer 100 miljoen Belgische francs. Spreker noemt een ander voorbeeld waarover uitgebreid overleg met de NMBS wordt gevoerd: het Park Belle Vue. Daar zijn nieuwe oplossingen mogelijk waar de NMBS vroeger nooit over dacht.
De voorzitter vindt de opmerkingen van mevrouw Dahmani beneden alle peil. Spreker is voor het bevorderen van het gebruik van de fiets, maar dat gebruik dient ordelijk te gebeuren.
De opmerkingen die hierbij spontaan in mij opborrelen:
  1. Leuven <> veilig, er heerst een veilig gevoel op straat, maar gebeuren er ook minder ongevallen? Het is niet omdat er 1 jaar geen dodelijke ongevallen zijn, dat er volgend jaar geen meer zullen gebeuren.
  2. De 'kaart met uitgebreid fietsnetwerk (2006)' stuurt nog altijd fietsers door de Diestsestraat, alhoewel die nu winkelwandelstraat geworden is, omdat het in de Bondgenotenlaan gevaarlijker fietsen is. Deze kaart zou beter elk jaar up-to-date gehouden worden. Of is de Bondgenotenlaan plots veiliger geworden omdat de Diestsestraat winkelwandel werd?
  3. Er zijn investeringen in fietspaden, OK, maar is het geld goed besteed? Niet altijd volgens het fietsvademecum, en ook niet altijd volgens het voetgangersvademecum. De onduidelijkheid toont zich vooral op kruispunten, waar toch de helft van de slachtoffers zachte weggebruikers zijn.
  4. Een fietsbrug de ONDER de E314?? Waarschijnlijk betreft het hier de fietsbrug OVER de E314. Dit is een brug waar geen enkele fietser om heeft gevraagd, en die alleen maar dient om fietsers van het autoverkeer te verwijderen. Op de bestaande brug aan het windgat zullen 6 rijvakken voorzien worden, daarom is er voor fietsers geen plaats meer. En van deze 6 rijvakken zijn er 4 richting mechelen: dat verkeer moet dan wel in twee richtingen verder: 1 rijstrook naar de oprit van de E314 richting Lummen, en 1 rijbaan rechtdoor naar de Mechelsesteenweg, dus invoegen, invoegen, invoegen. Hoe dat het verkeer vlotter zal maken is mij al lang een raadsel. Het is en blijft een flessenhals. Maar Tobback heeft dus al vergaderd over die fietsbrug, alhoewel het stadbestuur publiekelijk verklaart tegen de huidige plannen te zijn.

2 opmerkingen:

  1. Studentensteden hebben zeker meer hinder van slordige fietsers dan andere steden. (Dat is in Gent niet anders.) Dat hoort erbij, en vraagt extra beleidsinspanningen van stad en universiteit om te beheersen. Die studentensteden mogen blij zijn dat al die slordige fietsers zich niet verplaatsen met de auto. Beeld je dat eens in: al die slordig geparkeerde wagens.

    BeantwoordenVerwijderen