zaterdag, februari 14, 2009

Nultolerantie!

De NMBS melde in mei 2008:
Vanaf vrijdag 17 mei kunnen fietsers terecht in de nieuwe fietsenstalling van het station aan het Martelarenplein. De overdekte ruimte onder het nieuwe kantorencomplex van KBC biedt gratis plaats aan 2500 fietsen met een mogelijkheid om nog 1500 rekken bij te plaatsen wanneer dat nodig moest blijken. De bouw van de fietsenstalling was een voorwaarde in de verkoopovereenkomst van de grond aan KBC. De NMBS-Holding investeerde 1 miljoen euro in de inrichting van de cascoruimte.
Vandaag lezen we in het Nieuwsblad:
... 'Tijdens vakanties hebben we soms te weinig plaats voor opgehaalde fietsen', zegt hoofdcommissaris Jack Vissers.
... Het merendeel parkeert de fiets in de fietsenstalling met 5.000 plaatsen die in 2008 plechtig werd geopend. Volgens schepen Dirk Robbeets is dat de enige juiste oplossing.
Moeten deze fietsen wel weggehaald worden? Kan Robbeets wel tellen? Kan de hoofdcommisaris wel tellen? Ik weet nog van vredesbetogingen vroeger dat de politie niet sterk was in grote getallen. Misschien bestaat er ondergronds nog een verborgen fietsenstalling voor 1000 fietsen, waar alleen het stadbestuur iets over weet.
Misschien moet er iemand, die zijn fiets door de politie wordt 'opgehaald', maar eens naar de rechter stappen in verband met dat parkeerverbod voor fietsen: kan het politiereglement het stallen van fietsen buiten de rekken verbieden, als Stad Leuven niet overal zorgt voor voldoende rekken? Weet het stadbestuur überhaupt wel hoeveel rekken er in Leuven staan?? Weet het stadsbestuur überhaupt wel hoeveel fietsers er in Leuven rondrijden?? Is hier geen sprake van onzorgvuldig bestuur?? Voor de volledigheid: het stallen van fietsen buiten een fietsenstalling is VERBODEN. Rijdt je met belgerinkel tot aan de winkel en spring je even binnen, dan ben je eigenlijk een illegale fietsterrorist! Tobback's politieleger houdt jullie goed in de gaten!
Ik wil niet de fietsen die voetpaden e.d. versperren goedpraten. Ik stel enkel maar de volgende vraag: als er 4000 rekken (of 5000, we zijn nog op onderzoek) zijn en staan 8000 fietsen aan het station, mag het stadbestuur dan het stallen van fietsen op niet hinderende plekken verbieden en deze stalen rossen laten weghalen? In Nederland dacht de gemeente Breda van wel, maar ze kregen het deksel op de neus bij de Raad van State.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten