zaterdag, februari 07, 2009

Keizersberg

Terecht vragen de fietsers van Wilsele-dorp meer aandacht voor de afdaling van de Keizersberg. Het grootste probleem is echter het gebrekkige wegdek: in de loop de jaren 'kruipt' het asfalt naar beneden, waardoor er boven het Kruispunt van de Ridderstraat 'golven' ontstaan. Waar het zwaar verkeer rijdt, worden deze golvingen nog geplet, maar aan de kant waar fietsers gewoonlijk rijden zijn deze aanzienlijk. Ze zorgen ervoor dat het remmen moeilijker wordt door een verminderd wegcontact. Een rond punt is in mijn ogen iets gevaarlijk om daar te plaatsen: je hebt daar soms wat plaats nodig om uit te wijken, en dat ben je kwijt met ronde punten.
Volgens onze burgemeester hebben fietsers een aangenaam en veilig alternatief door gebruik te maken van de Panoramalaan, Het Engels Plein en de brug aan de Kolonel Begaultlaan. (Passe-Partout van 4 februari 2009) Welke weg zou hij hier bedoelen: de Marguerite Lefevrelaan naar beneden, wat nog steiler is dan de Boelenberg? Niet echt aangenaam of veilig volgens mij. Een typisch antwoord van een anti-fietser die Wilsele alleen maarjkent van op de kaart. Toen wij nog boven op de berg woonden, werkte ik in Brussel en dan reed ik 's morgens naar de Stadsvest, daar nam ik mijn fiets op de schouder, trapjes naar beneden, onder het viaduct van de Ring doorfietsen, terug fiets op de schouders en trapjes naar boven, en dan kon ik van de gedane inspanningen genieten door langs de ring naar beneden te sjezen naar het station. Die onderdoorsteek is niet echt aangenaam, en zeker niet voor alle fietsers weggelegd. 's Avonds kon ik dan met fiets nog wat verder omhoog tot aan de Pompstraat, waar wel een gewone doorsteek is naar de Albert Woutersstraat.
Waarom zegt Tobback niets over het toekomstige fietsbrugje OVER de ring naar het abdijpark, dat zou pas aangenaam en veilig zijn, moesten ze tegen de uitvoering natuurlijk niet weer vergeten zijn wat een fiets is, zoals de laatste tijd in Leuven dikwijls voorvalt, en er een bordje bijhangen dat het verboden is te fietsen op de (fiets)brug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten