vrijdag, februari 13, 2009

De vernieuwde Baron Descampslaan in Wijgmaal

Toen gisteren voor de tigste keer een van de kinderen op het kruispunt onderuitschoof, kroop ik 's avonds in mijn pen voor een boze brief aan onze bevoegde schepenen. Ik zie andere mensen op hetzelfde punt sukkelen, en zelfs met de wagen rijden is geen oplossing voor een vastere wegligging.

Geachte,

In de media las ik met plezier dat de heraanleg van de Baron Descampslaan minder heeft gekost als begroot (Streekkrant 2008-12-17), want dat wil zeggen dat er budget zou moeten zijn voor dringende verbeteringswerken. Mijn werkgever omschrijft kwaliteit als 'vanaf de eerste keer aan de behoeften en redelijke verwachtingen van de klant voldoen', en in dat licht kan ik niet zeggen dat deze werken kwaliteitsvol zijn verlopen: in het ontwerp werd te weinig rekening gehouden met fietsers en voetgangers, en zelfs in uitvoering wordt dit blijkbaar niet opgemerkt door de bouwheer. Ik heb de plannen en het bijzonder bestek van fase 2 opgevraagd en ze eens bekeken: nergens verwijst men naar de code van de goede praktijk, die ondermeer zijn gebundeld in het Fietsvademecum en het Voetgangersvademecum van de Vlaamse overheid. Zonder deze verwijzingen valt de aannemer terug op het 'Standaardbestek 250', dat zoals iedereen weet geschreven is vanuit het oogpunt van de gemotoriseerde gebruiker, en niet vanuit het oogpunt van modern, gemengd en veilig stedelijk verkeer zoals dat nu wordt geïmplementeerd in Leuven. Er worden dus elke keer opnieuw vlotte rijbanen aangelegd voor het gemotoriseerde verkeer, voetgangers en fietsers moeten zich maar in de berm behelpen met amateuristisch ontworpen en aangelegde fiets- en voetpaden. Voor een stadbestuur dat zich graag en dikwijls in de media profileert als een 'fietsstad' valt dit niet te begrijpen: het auto- en busverkeer krijgt een vlottere doorstroming en fietsers meer hindernissen, dit zou volgens jullie moeten getuigen van een pro-fiets mentaliteit?

Hogervermeld gebrek aan kwaliteit heeft als gevolg dat er voor fietsers en voetgangers volgende onvolkomenheden zitten in deze pas vernieuwde straat:
  1. boordstenen > 0.5 cm om fietspaden op of af te rijden.
  2. fietspaden lopen niet door over de zijstraten (Nieuwstraat, Groeningenstraat).
  3. verlaagde boorden worden vergeten aan voetgangersoversteekplaatsen.
  4. fietspaden zijn niet voldoende gesignaleerd.
  5. voetgangersoversteek aan de Eurospar ligt niet in verlengde van het voetpad voor de mensen die de Baron Descampslaan volgen.
  6. een fietspad dat slingert als slappe spaghetti terwijl de rijbaan vlot (en snel) te volgen is.
  7. verwarrende situaties voor fietsers door het onoordeelkundig aanleggen van Y-kruispunten (kruispunt met Casinolaan en met Wakkerzeelsebaan) met aanliggende fietspaden, automobilisten gebruiken geen richtingsaanwijzers meer.
  8. glad asfalt op aansluiting met de Kroonstraat: deze morgen is voor de zoveelste keer één van de kinderen erop uitgeschoven, ook de vroegere signalisatie op de grond was beter weggeschuurd of gefreesd i.p.v. met gladde zwarte verf te bedekken.
  9. asverschuiving van het fietspad OP het kruispunt met de Kroonstraat.
  10. voetgangers die de Kroonstraat volgen moeten aan het kruispunt over stukken modder springen om rechtdoor te kunnen wandelen naar het zebrapad.
  11. door fragmentering van de aanleg van straten, zonder globaal Leuvens plan, is er geen consistent aanleg van fietspad of voetpad (dit is een euvel dat zich in heel Leuven manifesteert): vanuit de Baron Descampslaan komende moeten fietsers die richting Herent rijden, eerst oversteken aan het kruispunt met de Wakkerzeelsebaan, en vervolgens 20m verder terug de Baron Descampslaan oversteken. 's Morgens en 's avonds is dit nochtans de drukste straat van Wijgmaal.
  12. de zebrapaden zijn niet doorgetrokken over de fietspaden, wat nochtans word aangeraden indien de afstand tussen rijbaan en fietspad kleiner is dan 2 meter.
Dit ontlokt bij mij volgende vragen:
  1. Kunnen deze grieven a.u.b. snel verholpen worden en niet op de lange baan geschoven?
  2. Kan er in ontwerpfase voor de heraanleg van straten die nog op de tekenplank liggen a.u.b. echt rekening gehouden worden met de zachte weggebruiker?
  3. Kan er op Leuvens vlak geen globaal plan van aanleg worden ontwikkeld, zodat na uitvoering niet allerlei knelpunten ontstaan die te wijten zijn aan een verschil in aanleg?
  4. Kan er geen typebestek geschreven worden voor het uitvoeren van dergelijke werken zodat niet telkens weer dezelfde dingen worden vergeten?


Met vriendelijke groeten,
Erik Daems,
Fietser uit Wijgmaal
Jorun Daems,
Dochter van, en met fietsbult.
Kroonstraat 20
3018 Wijgmaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten