maandag, mei 25, 2009

Vaartkomkommerenkwel

Enkele mensen kloegen in het verleden de onveiligheid reeds aan, zonder succes.

Groen! bracht het vorige maand nogmaals in de gemeenteraad. Onder andere was dit het antwoord:
Schepen Dirk Robbeets (sp.a - SLP) antwoordt dat er in het verleden al veel over het kruispunt is gesproken. De situatie met verkeerslichten werkte niet. De opstelling met de bakens verliep veiliger en vlotter.
Lees: Door de verkeerslichten onstaan er lange auto-files. Vlot verkeer krijgt binnen Leuven dus nog steeds prioriteit boven veiligheid voor fietsers en voetgangers. Voor de politie is het een 'veilige' oplossing want volgens de statistieken is daar nog niemand verongelukt, tot er iemand wordt aangereden, dan schuiven ze alles 5 meter op en hebben ze een nieuwe 'veilige' oplossing want daar is nog niemand verongelukt, tot er iemand ... etc etc etc.

Nochtans lezen we in de toelichting op de RUP's van de vaartkom op pagina 82/83:
Enkele ingrepen in de omgeving Vaartstraat - Burchtstraat
De rotonde rond het Entrepot en de afschaffing van de linksafbewegingen op het kruispunt Vaartkom – Vaartstraat werden ingevoerd als tijdelijke maatregel n.a.v. de werken op de Aarschotsesteenweg. Deze maatregelen hadden binnen de huidige ruimtelijke constellatie van de Vaartkom immers een capaciteitsverhogend effect. Om die reden is de tijdelijke maatregel na het einde van de werken dan ook niet ongedaan gemaakt. Beide maatregelen hebben evenwel sterk negatieve effecten op de veiligheid van de fietsers en hypothekeren de verblijfskwaliteit van het openbaar domein.
De verkeerssimulatie heeft intussen aangetoond dat de rotonde rond het Entrepot later een vlotte verkeersafwikkeling zal bemoeilijken, eens de ontwikkeling van de zes blokken en het Engels Plein goed op gang is gekomen. In combinatie met de verplaatsing van het noordelijk verkeer, kan de rotonde beter worden vervangen door een voorrangskruispunt achter het Entrepot.
De voorrang van het verkeer vanaf het noorden van de Vaartkom, werkt eveneens ontradend voor het sluipverkeer dat vanaf de Oude Mechelsesteenweg via de Vaartkom het J.M. Artoisplein probeert te bereiken.
Omdat deze maatregel ook de verblijfskwaliteit in de Vaartkom verbetert, is een uitvoering op korte termijn aangewezen. De aanpassing van de rotonde hoeft niet te wachten tot de definitieve heraanleg van de straten rondom het Entrepot.
Deze maatregel is ook gekoppeld aan de aanpassing van het kruispunt met de Vaartstraat. Bij afschaffing van de rotonde moeten immers de linksafbewegingen opnieuw mogelijk worden gemaakt.

De afschaffing van de rotonde rond het Entrepot verbetert niet alleen de verkeersafwikkeling, maar draagt ook bij tot de verblijfskwaliteit van de Vaartkom. Deze maatregel maakt de aanleg van een verkeersluw stedelijk plein mogelijk tussen het Entrepot en de waterkant.
De bestaande inrichting van het kruispunt Vaartstraat – Vaartkom is een overblijfsel van de tijdelijke omleiding tijdens de werken aan de Aarschotsesteenweg. De maatregel bevordert de doorstroming voor wagens rondom de Vaartkom, maar hypothekeert de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers. Het behoud van de middenberm vereist bovendien het behoud van de rotonde rond het Entrepot.
De bestaande inrichting kan worden vervangen door een gewoon kruispunt. Bij realisatie van de tweede brug over de Vaartkom is wellicht zelfs geen lichtenregeling nodig. Deze maatregel kan onmiddellijk worden uitgevoerd.
De aanpassing van het kruispunt kan gecombineerd worden met de verbreding van de wegsectie in de Vaartstraat, tussen de Vaartkom en de J.P. Minckelersstraat. Door de brug over de Dijle te verbreden en de rooilijn terug te trekken, ontstaat ruimte voor aanliggende fietspaden en voor een volwaardige linksafslagstrook. Het RUP houdt rekening met deze maatregel.
Als Stad Leuven de veiligheid van fietsers en voetgangers belangrijk vind, kunnen ze het hier aan de Vaartkom op korte termijn tonen. Dit is een ideale test-case!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten