dinsdag, mei 12, 2009

Yes we can!

Change!
In de Streekkrant las ik dat de verzuchtingen van de bewoners gevolgd worden: de Geldenaaksebaan wordt zone 30 van aan de Ring tot de Milseweg. Geen te smalle voet- en fietspaden, speciale goten of borduren. Enig gezond boerenverstand is eindelijk doorgedrongen tot onze bewindslieden: dat fietspaden in zone 30 en 50 niet automatisch leiden tot veiliger fietsen. Een fietsvrije rijbaan nodigt uit tot sneller rijden, wat onveiligheid bevorderd, want fietsers moeten toch ook eens oversteken. En om hindernissen te omzeilen mogen fietsers op de rijbaan rijden, dan is het ook tof dat ze zonder wielplooien terug op het fietspad kunnen geraken. Helaas was dit besef nog niet doorgedrongen toen de Baron Descampslaan te Wijgmaal werd heraangelegd in 2008: rechte borduren en smalle fietspaden in de zone 30 moeten zogezegd fietsers beschermen. Bussen kunnen echter elkaar niet kruisen zonder op dit fietspad te rijden, en om het fietspad op te rijden moet je de rechte boordsteen trotseren, wat automobilisten minder hindert dan fietsers.

Change!
Oversteken: nog zo een heikel punt gezien het feit dat de helft van de ongevallen met fietsers op kruispunten gebeurt, en dat deze kruispunten in verhouding toch maar een klein deeltje uitmaken van het totale fietspadennetwerk. Het werd hoog tijd voor veilige inrichtingen. Wie zei ook alweer: 'Wat Vlaanderen doet, doet het beter!' want die is er ook vergeten 'Maar vooral veeeeeel trager.' bij te voegen. We hebben er lang op moeten wachten, maar binnenkort verschijnt gelukkig een vademecum 'VEILIGE WEGEN EN KRUISPUNTEN'. Ook wat betreft kleur en aanleg van fietspaden op gewestwegen is er eindelijk vooruitgang geboekt. Het zal nog wel 10 jaar duren vooraleer alles heraangelegd of herschilderd is! Eindelijk duidelijkheid:
Wanneer de fietser op het fietspad op een kruispunt voorrang heeft op het dwarsende autoverkeer, dan is het belangrijk dat het fietspad vóór en voorbij het kruispunt duidelijk één aaneengesloten geheel vormt.
Dus geen nep-oplossingen meer zoals het fietspad voor het kruispunt plots laten stoppen en dan na het kruispunt terug laten beginnen.

1 opmerking:

  1. Nu nog een volledig inhaalverbod in een zone 30 van auto's op fietsers en we zijn er.

    BeantwoordenVerwijderen