dinsdag, maart 16, 2010

Tervuursepoort en steenweg

Hedendaagse bewoners en mobiliteitsdeskundigen hanteren tegenwoordig het STOP-principe. Dat valt namelijk samen met het garanderen op een gratis basismobiliteit. Zelfs in Amerika, het auto-georiënteerde land bij uitstek, zijn deze principes ondertussen doorgedrongen. Zie de verassende blogpost van de Amerikaanse staatsecretaris voor transport (via http://www.copenhagenise.com/.
•Treat walking and bicycling as equals with other transportation modes.
•Ensure convenient access for people of all ages and abilities.
•Go beyond minimum design standards.
•Collect data on walking and biking trips.
•Set a mode share target for walking and bicycling.
•Protect sidewalks and shared-use paths the same way roadways are protected (for example, snow removal)
•Improve nonmotorized facilities during maintenance projects.

Gewest en gemeentes ontwerpen echter nog altijd vanuit het omgekeerde POTS-principe: eerst wordt de rijbaan voor persoonlijk en openbaar vervoer uitgetekend, met de nodige parkeerplaatsen en bushaltes enzo, tenslotte wordt de resterende berm ingericht voor de trappers want die anarchisten storen anders een vlotte doorstroming van het autoverkeer, en de ruimte (als) die dan nog overblijft is voor de stappers. Vrijwel nergens krijgt de vlaamse voetganger de doorgang waar hij sinds 1997 recht op heeft.
Elke weg voor voetgangersverkeer heeft een geheel obstakelvrije loopweg van
minstens 1.00 meter breed en en vrije hoogte van minstens 2.10 meter.
Een foto-mengeling van oud en nieuw.

Oudste aanleg (gemeente): Tweekleinwegenstraat.

Hier kan men duidelijk zien dat vroeger de boordsteen enkel gebruikt werd om de rand van rijbaan aan te duiden, en zeker niet de rand van het voetpad.

Bestaande aanleg (R23 – gewest).

Deze frituur lijkt alleen toegankelijk voor fietsers of busgebruikers. Er is geen voetpad dat ernaartoe leidt. Er is ook geen voetpad dat ervandaan leidt.


Stappers lopen hier door het struikgewas, is dit omwille van het ‘terug naar de natuur’ gevoel?


Veel voetpad maar geen oversteekplaats, deze ligt een stukje naar de steenweg toe.


Oversteekplaats over de steenweg, zonder lichten voor voetgangers!


Hier wagen dus mensen elke dag hun leven in de spits om de Tervuursesteenweg over te steken. Was het nu zo moeilijk om voor overstekende voetgangers/fietsers deftige signalisatie aan te leggen?


Veel plaats voor groenbakken, weinig plaats voor voetgangers.

Nieuwe aanleg (toegang Gasthuisberg – gewest en gemeente)

Waaw, ruimte voor voetgangers is wel 1m70 breed! Voldoende volgens specificaties van ruimtelijk ordening, spijtig genoeg werd 90cm links en 80cm rechts van het fietspad aangelegd.


Het gevolg: voetgangers op het fietspad en bijgevolg conflicten tussen fietsers en voetgangers. Er was nochtans voldoende plaats binnen deze zone 50 om fiets- en voetpad naast elkaar aan te leggen.


Ook hier werd het verplichte fietspad aangelegd als ‘gemengd voet- en fietspad’, met een totale breedte van 3m. Er was ook hier nochtans voldoende plaats om de fietsers hun 2m50 en de voetgangers hun 1m50 te geven. Is het onkunde of slechte wil, je kiest zelf maar.

1 opmerking:

  1. Aan het ontbreken van verkeerslichten voor voetgangers op de Tervuursesteenweg erger ik mij ook dagelijks. Levengsgevaarlijk kruispunt tijdens spitsuur

    BeantwoordenVerwijderen