woensdag, maart 10, 2010

Draaipunt

In de rand van het project Leuven Noord werd de Wilselsesteenweg heraangelegd. Eerst lag hier een erg ruime onbenutte rijbaanbocht met veel potentieel, nu ligt hier een ruime rijbaanbocht met ... frivoliteitjes. Stad Leuven overtuigt nog altijd niet in haar pogingen een fietsveilige laat staan fietsvriendelijke accomodatie aan te leggen.

Hinderlijke paaltjes op fietsroutes vermeldde ik al eerder. Toen was de conclusie: fietsen zijn natuuuuurlijk gevaarlijker dan vrachtwagens, daarom is het ook logischer om deze snelheidsduivels op twee wielen af te remmen, terwijl de tientonners ongehinderd mogen doordenderen.
De fietsers uit de richting van Holsbeek zien het fietspad plots stoppen aan een rare U-tonde. Als je te lang twijfelt rijdt je gelijk midden in de modder vast.

Het 'kruispunt' is duidelijk niet leesbaar omdat hier alle plaats en aandacht gaan naar een keerpunt voor de bussen. Ook de voetgangers moeten hier hun weg zoeken in plaats van gewoon hun weg rechtdoor te mogen volgen.
Conclusie: Het is in Leuven nog altijd not done om fietspad of voetpad (al was het maar visueel) over autorelateerde structuren door te trekken. Eerst trekt men de rijbaan, recht, en daarna plakt men zoals kleuters met gescheurde papiertjes, de fiets- en voetpaden ernaast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten