Vergelijk dit met de situatie in Leuven, en proef het verschil!
5. De fietsenstallingen
In het voorontwerp zijn de fietsenstallingen aan de oostzijde ontworpen in een betonnen bak, die zich tot ver onder het busstation uitstrekt. In het definitieve ontwerp wordt alleen nog de bestaande stalling vergroot in een laag gelegen ruimte, waar die ontstaat door de verbreding van de perrons 1 en 2, de buurtsporen. Voor de overige stallingcapaciteit, het leeuwendeel, wordt een meerlaags stallinggebouw boven het busstation gebouwd. Bovengronds is royale toetreding van licht en lucht mogelijk. De stalling maakt een dak boven het oostelijke busperron overbodig.
De fiets, een belangrijke schakel in de mobiliteitsketen, wordt aldus geaccommodeerd met een eigen opvallend gebouw. Rolpaden brengen de fietser op comfortabele wijze naar het juiste niveau. Het stallinggebouw wordt direct aangesloten op de stationshal via een luchtbrug, de kortst mogelijke verbinding.
De geboden stallingcapaciteit is berekend voor de Xxxxxxxxx inwoners, inclusief ca 55.000 studenten. Al deze stallingplaatsen worden gerealiseerd in specifiek daarvoor ontworpen gebouwen of gebouwdelen, zodat de straat vrij kan blijven van lang geparkeerde fietsen. Mocht er toch overloop op straat ontstaan, dan ontstaat daardoor niet een zeer uitgebreid rommelig stallinggebied, maar doet zich een plaatselijk en beheersbaar probleem voor. Aan de westzijde wordt een grote meerlaagse stalling gebouwd onder het voorplein. De dimensionering daarvan volgt de planontwikkeling van het xxxxxxxxxplein.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten