dinsdag, juni 14, 2011

Kwaliteitsvolle fietspaden

Op 9 mei organiseerde de provincie Vlaams-Brabant een inspiratie- en ontmoetingsdag over kwaliteitsvol fietspadenbeheer. Toen ik 's avonds voorbijreed zag ik de meetfiets in actie passeren.
De presentaties staan on-line, en er zit zo op het eerste zicht wel wat Leuvens materiaal in. Zo herkende ik toch wel wat meldingen uit de bloemlezing, zoals de nummers een, vijf en negen. Melden helpt!

De inzending van onze Leuvense schepen vind ik wat mager: zijn dit nu goede voorbeelden, of slechte? Er staat niet veel uitleg bij. En een pleidooi voor betondallen, die dan (op slide 10 en 11 duidelijk te zien) nog niet eens vlak gelegd zijn, dat is er in de 21ste eeuw toch wel ver over. Deze foto trok ik van de het infobord dat er voor de aanvang der werken stond: het rood-wit gestreepte fietspad stopt links in beeld. Vandaag waren ze asfalt aan het leggen op de brug zelf.

Oncomfortable fietspaden, die gemakkelijk te repareren zijn (maar wat niet gebeurt wegens te weinig budget voor fietsers voorzien) en die bovendien de snelheid van fietsers afremmen (en dus 'veiliger' zijn), met deze instelling positioneert Leuven zich blijkbaar als 'fietsstad'.

1 opmerking:

  1. Die put aan de vaartkom hebben ze gisteren gerepareerd -- toen ik naar huis fietste stond daar een zeer idioot bord dat mij met de fiets de vaart in stuurde.

    BeantwoordenVerwijderen