Wat hoorden we de verkeersdeskundigen van leuven allemaal zeggen? Onder andere
a) de aanwezigheid van een zone 30 moet gesensibiliseerd worden door de aanleg van een ander straatbeeld: poorteffect of drempels wanneer je deze zone binnenrijdt. Bij toekomstige herinrichtingen ging hiermee rekening worden gehouden.
b) voetgangersoversteekplaatsen zijn verboden (dat standpunt is al wat afgezwakt wegens niet juridisch te bewijzen)
c) alle kruispunten worden evenwaardig, dus overal voorrang van rechts. Dit kan wel tot gevolg hebben dat de verkeersafwikkeling stroever verloopt, maar dat is ook net de bedoeling. De verkeersfunctie is in een zone 30 ondergeschikt aan de verblijfsfunctie.
Punt a werd bij de herasfaltering van de Blijde Inkomststraat vergeten. Spijtig, het blijft een visueel rechte brede straat die uitnodigt om sneller als 30km/u te blijven rijden.
Punt c zagen we al terugkomen op het kruispunt van de Parkstraat met de Vesaliusstraat (met dank aan Toon voor de tip). De bestaande stopstrepen en grote STOP-letters werden (grotendeels) weggefreesd.
Wat werd er nog niet gezegd:
d) verkeerslichten horen niet thuis is een zone 30 omdat ze de verkeersfunctie boven de verblijfsfunctie stellen. Helaas zijn ze (wederom in de Blijde inkomststraat) wel blijven staan, terwijl de zebrapaden niet opnieuw zijn geschilderd. Dat is zoveel als tegelijk zeggen: het is hier NIET druk, de zebrapaden kunnen weg, en: het is hier WEL druk, voorrang van rechts kan niet ingevoerd worden.
e) verkeersdrempels die vroeger in een zone 50 lagen maar nu in de zone 30 zijn overbodig geworden. Zeker wanneer ze niet compatibel zijn met de poep van de bus. Dan gaat niet alleen de bus, maar ook de straat kapot.
f) rechte boordstenen horen niet thuis in een zone 30. Voetgangers moeten overal kunnen oversteken (hangt ook samen met het verdwijnen van de zebrapaden). Alleen vergeet men hierbij de andersvaliden: zij hebben meer moeite met hoge rechte borduren, waardoor zij in heel het zone 30 debat serieus worden gediscrimineerd.
Dit is een pleidooi voor een consistent straatbeeld voor de Leuvense binnenstad.
Bedankt voor het plaatsen van dit artikel en de foto's. Ze hebben me geholpen bij het bewijzen van mijn recht op voorrang van rechts aan de parkstraat.
BeantwoordenVerwijderenMvg,
Sam Melotte