woensdag, november 07, 2012

Geen fietsers aan de Vaartkom

Woensdag had ik mijn stoutste schoenen aan toen ik langs de groene barak fietste. Ik had al gezien dat er plannen aan de muur hingen, en vandaag ben ik dan maar eens binnengestapt om eens naar het inrichtingsplan te gapen, en foto's te nemen.

Plannen Vaartkom Havenkant
Plannen Vaartkom Havenkant

Hmmmm.

Heel veel rijbaan, heel veel wandelpromenade en niet bijster veel fietsvriendelijk ontwerp. Dit plan werd vorig jaar ook voorgesteld op een vergadering van het Projectteam Fiets en Mobiliteit van Netwerk Duurzaam Leuven. Er kwamen toen van fietserskant nogal veel opmerkingen op, die zouden nog allemaal nog nader bekeken worden door stadsmedewerkers.

Hmmmm.

Daar is nog niet veel mee gebeurd zo te zien. Ik som ze nog eens op voor zover ik het mij herinner.
Plannen Vaartkom Havenkant
Plannen Vaartkom Havenkant

Zolang de werkmannen voorzien worden van fietsonvriendelijke plannen, zal het resultaat ook fietsonvriendelijk zijn. Wie in de bouw werkt kent dit fenomeen wel, en verwacht dan ook geen mirakels. 'Shit happens' zeggen we bijgevolg dan ook dikwijls.

Zo wordt de Sluisstraat bijvoorbeeld voorgesteld als DE fietsverbinding van dit ontwikkelingsgebied naar de binnenstad, maar ze valt net buiten de scope van dit inrichtingsplan. Het zal wel ergens op een ander plan staan, in een andere barak, bij andere werkmannen. Ooit.

Het blijft dus koffiedik kijken of er ooit een slimme mens zal komen die al deze verschillende fiets-ontwerpen mag coördineren en aan elkaar breien. Continuïteit, één van de succesfactoren uit het vademecum fietsvoorzieningen, weet je nog wel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten