Soms is er tussen boordsteen en (de wielen van) de geparkeerde wagen maar 3m50 tot 3m30 beschikbaar zoals hier.
Wittebolsstraat, Leuven |
Wittebolsstraat, Leuven |
Ofwel zetten de auto's zich even aan de kant en laten ze de fietser passeren, maar niet alle chauffeurs zijn even hoffelijk. Soms zit er ook een busje tussen, of een vrachtwagen. En ze moeten nog snel langs deze sluipweg binnendoor naar Rotselaar.
Ofwel zet de fietser zich even aan de kant, maar de meeste fietsers rijden hier al dicht tegen de boordsteen. Daarom zijn er veel fietsers die hier spontaan op het voetpad gaan rijden over de hele lengte van de straat.
Femke kan evenwel niet zo snel op een veilige manier op en af de boordsteen rijden.
Waarom ontwerp men de straten zo dat of fietsers of auto's over het voetpad moeten rijden? Zou het geen oplossing zijn om het éénrichtingsverkeer in dit stukje straat om te draaien zodat enkel bewoners er nog passeren?
Ik heb even enkele dingen opgezocht:
BeantwoordenVerwijderenFord sierra 1982: 1,727m
Ford mondeo 2012:1,890m
BMW X5 2012: 1,930m
golf1 1975 : 1,61m
golf7 2012 : 1,79m
Een auto is dus 15 to 20 cm breder geworden op 30 jaar tijd. Je ziet dit ook aan de parkeerplaatsen waar de wielen van de auto's tegenwoordig op of net over de witte lijn staan.
De auto is gegroeid, in aantal en in grootte. De straat is hetzelfde gebleven.
En ook de fiets is gegroeid: er rijden nu veel meer fietskarren en bakfietsen rond als 20 jaar geleden, waardoor dit als maar meer een prangend probleem wordt.
BeantwoordenVerwijderenik hoor het onze burgervader al zeggen: fietkarrrren en bakfietsen worrrden een prrrrrangend prrrrobleem. dit.kan.niet. langerrrr. errr worrrdt dan ook een verrrrrbod.....
BeantwoordenVerwijderen