De desinformatiecampagne van het stadsbestuur bereikte onlangs een hoogtepunt.
Lees het artikel eens aandachtig: Wie zal er van de (dure) parking profiteren? Wie heeft er nood aan extra parkeerruimte? Inwoners van Leuven? Of shoppers uit het Hageland? Er wordt hier duidelijk aan 200km/u rond de pot gedraaid.
Oorsprong
Het idee van een parking staat beschreven in het 'Commercieel strategisch plan voor de benedenstad', meerbepaald de eerste doelstelling op pagina 6:
Om de kwaliteiten van zowel de bovenstad als de benedenstad te versterken zijn in het centrum verschillende maatregelen noodzakelijk. Hierbij wordt vooral gedacht aan:Wat verder op pagina 14 komt de aap uit de mouw:
- een verbetering van de bereikbaarheid van de benedenstad (middels het realiseren van nieuwe parkeervoorzieningen in de benedenstad);
Een bijkomende parking in de benedenstad met minimaal 400 parkeerplaatsen is noodzakelijk.In heel het strategisch denken wordt er niet gesproken over winkelklanten die met de fiets of met het OV naar Leuven komen, de tijd wordt even teruggedraaid naar vorige eeuw: de auto, mijn vrijheid. De wensen van de inwoners zoals deze werden opgetekend met Leuven Overmorgen zijn niet relevant. Het project Leuven klimaatneutraal is een doodgeboren kind wanneer men zo radikaal voor de auto blijft kiezen.
Er werd ook al een studie opgestart die de haalbaarheid van deze 'nodige' parking onder de Bruul moet onderzoeken, en als zoethouder worden er dan ook 100 fietsplaatsen voorzien, al kan het stadsbestuur niet precies uitleggen voor welke fietsers deze stallingsplaatsen bedoeld zijn.
Parkeerstudie Mint |
De natte droom van het stadsbestuur is om heel het historische centrum van Leuven om te vormen tot één grote openlucht shopping mall, met autoparkings en fietsstallingen aan de rand en dan enkel nog voetgangers in de wandelstraten. Een shopping mall die zo groot is dat er busvervoer nodig is om klanten van de éne kant naar de andere kant te vervoeren. LeuPlace! Nu begrijpen we de wrevel van onze burgervader voor de shoppingcentra in de Brusselse rand al wat beter.
Er worden daarom volop plannen gemaakt:
Een plan om de fietsende inwoners te paaien: Fietsstad Leuven.
Een plan om de niet-fietsende inwoners te paaien: Busstad Leuven.
Een plan om de handelaars te paaien: Autostad Leuven.
Er is echter maar plaats voor één stad. Welke zal het worden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten