woensdag, november 14, 2012

Sorry Mate, I Didn't See You

Rennessingel, maart 2012.

Deze onnozele fietser ziet al jaren andere fietsers in tegenrichting op het fietspad of in de berm, tussen Gasthuisberg en Wilsele.
Rennessingel, Leuven
Rennessingel, Leuven
Rennessingel, Leuven
Rennessingel, Leuven

Niet omdat deze fietsers een doodswens hebben, maar wel omdat het alternatief een grote omweg is: eerst rechtsaf naar de Tervuursevest, dan driemaal een lichtengeregelde fietsoversteek, en dan het hele eind terugfietsen.

's Avonds willen deze fietsers naar huis, ze zijn moe, ze hebben honger, dan neem je al sneller een kortere weg, ook al is die gevaarlijker. Soms fietsen ze daarbij op de berm, soms op het fietspad. Sinds de berm werd omgeploegd en opnieuw ingezaaid rijden er meer fietsers op het fietspad.

Het fietspad daarentegen wordt helaas ook gebruikt door haastige chauffeurs om zich tussen de stroom auto's op de ring te voegen. Een roodgeverfde invoegstrook dus. En dan kijken ze vooral naar links, en achterom. Deze chauffeurs willen ook naar huis, maar dan aan 70km/h over het fietspad.

Rennessingel, Leuven
Rennessingel, Leuven

Maandagavond zorgde deze combinatie voor een zwaargewonde fietser. Woensdag viel dit trieste bericht in de mailbox:
Beste

Onze opleiding verloor gisteren een van haar veelbelovende studenten. Bij een tragisch verkeersongeval maandagavond is J. G., student 3TI, om het leven gekomen. Met de fiets op weg naar huis is hij op de Leuvense Ring aangereden door een wagen en dinsdag in het ziekenhuis overleden.
J. was een hardwerkende student die heel dicht bij zijn doel gekomen was om informaticus te worden.

De hele opleiding deelt dan ook in het verdriet van zijn omgeving.

Het departement G&T zal een rouwregister voorzien en iedereen verder op de hoogte houden.

De hogeschool zal er bij de verantwoordelijke autoriteiten ook voor pleiten om de ontsluiting van de Campus Gasthuisberg voor fietsers veiliger te maken.

xxx
Opleidingshoofd Toegepaste Informatica

Katholieke Hogeschool Leuven
Departement Gezondheidszorg en Technologie
Herestraat 49 3000 Leuven
Dit jaar kent dus al drie fietsdoden. Telkens werden ze spijtig genoeg niet gezien door de chauffeurs.

Dat is niet altijd de schuld van de fietsers, meer uitleg daarover lees je hier. Er kan dus niet altijd een Mouw aan gepast worden. Het wordt hoog tijd om eens meer naar de slachtoffers te luisteren, en minder naar de excuses van potentiële daders:
Het bewijst weerom dat dergelijke gunsten voor fietsers, zoals er nog zijn uitgevonden en gestimuleerd door de Fietsersbond, de zwakke weggebruikers zelf in gevaar brengen.

3 opmerkingen:

  1. Als een fietsende moeder, dagelijks in het verkeer, richting Brusselsesteenweg... kan ik alleen maar beamen dat er nog veel werk aan de winkel is qua fietsveiligheid in Leuven. Elke dag opnieuw hoop ik dat ik "overleef" tussen auto's en bussen...waartegen je als fietser geen schijn van kans maakt.
    J. is de zoon van een collega van me...het raakt ons allemaal ontzettend diep. Heel veel sterkte aan de ganse familie... Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als mama van Sander, die niet opgemerkt werd door een vrachtwagen (de chauffeur zei daarover in de rechtbank: ik moest het er toch eens op wagen, anders bleef ik er staan!!!!) en helaas ook nooit de school bereikte, kan ik alleen maar beamen hoe gevaarlijk het is. Ik durf niet meer naar Leuevn fietsen. Veel te gevaarlijk en ik zie elke keer met twijfels mijn andere zonen vertrekken. Lieve.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Het bewijst weerom dat dergelijke gunsten voor fietsers, zoals er nog zijn uitgevonden en gestimuleerd door de Fietsersbond, de zwakke weggebruikers zelf in gevaar brengen."

    Erik; gebruik jij nu zelf "Zwakke weggebruiker"? ;-(

    BeantwoordenVerwijderen