maandag, november 26, 2012

Razzia

Vandaag was het dan zover, Leuven gaat zijn fietsers leren om hun fiets IN de stallingen te stallen, de politie heeft 530+130 vrije stallingsplaatsen geteld voor 350 fietsen in overtreding, voldoende vinden ze. Een video-reportage vind je hier.

Er was al van alles geprobeerd:

- Borden zetten met de afbeelding van een niet-reglementaire verkeersbord, al dan niet met wat uitleg erbij.
- Bordjes met alleen tekst.
- Zoneborden dwars op het fietspad.
- Repressief politieoptreden.

Wat is er nog niet geprobeerd?
- Het voorzien van voldoende stallingsplaatsen, vlak bij de sporen.

Maar de politie (ver)telt ook niet alles!

A)  tijdstip van tellen
Karel Vanbrabant haalt een eerste punt al aan in zijn commentaar op het eerste artikel:
Het is een vals argument om op een maandagochtend vast te stellen dat er vrije plaatsen zijn in de parkings. Natuurlijk, want dan hebben vele studenten hun fiets al terug opgehaald.
Vorig jaar liep de fietsenstalling al elke vrijdag vol, net HET moment dat studenten er hun fiets willen achterlaten om naar huis te gaan. Maandag voormiddag nemen ze hun fiets dan weer mee. Dit probleem werd vorige week toch al opgenomen in het verslag van de commissie openbare werken.
7. grote fietsparking onder stadskantoor staat vooral in weekend overvol. Fietsen die dan daar slecht gestald worden, worden weggenomen – maar waar moeten de fietsers dan hun fiets achterlaten? 
Indien Leuven een fietsstad wil worden, zal ze toch het probleem van de fietsende fietser moeten oplossen. Door de fiets in de garage te laten, en met de bus of de auto te gaan werken, wordt Leuven bovendien nooit klimaatneutraal, nog een grote ambitie.

B) ruiming
Vorige week dinsdag zag ik dit in het fietspunt:
Fietspunt onder Stadskantoor, Leuven

In de week van 19 tot 23 november hield fietspunt een opruimactie voor weesfietsen in de stalling voor het station, waardoor mijn allerliefsteke en ik dicht aan de uitgang een stallingsplaats vonden. Waaw! Maar hoeveel plaatsen kwamen er zo vorige week plots bij, die er daarvoor niet waren? Ik vroeg het na: 187 fietsen werden er op dinsdag 20 november verwijderd. Moest deze razzia op maandag 19 november zijn gehouden, dan waren er nog 530-187=343 plaatsen voor 350 fietsen in overtreding geweest.

Enkele foto's van de opruimactie:
Martelarenplein, Leuven

Een student kwam net aan, zijn fiets was foetsie. Moest de politie om 10u zijn beginnen ruimen zoals ze ook hadden aangekondigd, dan had hij nog naar zijn kot kunnen fietsen.
Martelarenplein, Leuven
Martelarenplein, Leuven
Martelarenplein, Leuven

"Shit!" zie de cameravrouw, "Ik denk dat ze mijn mountainbike ook meegenomen hebben."
Wat illustreert dat ze niet alleen fietsen met labels wegnamen. Alles, alles, maar dan ook alles met twee wielen moest blijkbaar weg. Ik heb ze twee keer van mijn fiets moeten afkloppen, of ik kon na het interview te poot naar de werf rijden.
Martelarenplein, Leuven

Brompton's moet je meenemen op de trein, en in de winkel, en op kantoor, dat weet toch iedereen.
Martelarenplein, Leuven

Waarom? Oh ja, omwille van de veiligheid van voetgangers en vooral slechtzienden, daar is Leuven heel hard mee bezig, dat zie je op volgend foto, of in de Diestsestraat.
Bondgenotenlaan, Leuven

6 opmerkingen:

  1. In de week van 19 tot 23 november verwijderde fietspunt de weesfietsen uit hun stallingen... hoeveel plaatsen kwamen er zo vorige week plots bij, die er daarvoor niet waren?

    dat zouden ze meer mogen/moeten doen, want de "reguliere" fietsenstallingen zijn helaas dikwijls benomen door (gestolen) weesfietsen.

    Daarmee zouden ze iedereen een dienst bewijzen. De eigenaar die misschien zijn fiets terugkrijgt, de fietser op zoek naar een "reguliere" stalling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fietspunt organiseert 3 maal per jaar een ruiming van de weesfietsen uit haar stallingen. Leuven gaat de ruiming van weesfietsen uit de openbare stallingen daarmee coördineren, dus ook 3 x jaar.

      Verwijderen
  2. "Brompton's moet je meenemen op de trein, en in de winkel, en op kantoor, dat weet toch iedereen." Nochthans werd ik de laatste keer dat ik met een Brompton in de hand het stadskantoor betrad om iets af te geven aan het onthaal de mantel uitgeveegd door een dame van de veiligheidsdienst dat ik mijn fiets buiten moest laten ... In welke fietsstalling vlakbij dan wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De politie heeft nog nooit kunnen tellen, bij mijn weten.
    En als ik fietsend naar Leuven trek, vind ik het best aangenaam om met mijn fiets van plaats naar plaats te gaan en niet mijn fiets ergens ver weg te moeten stallen in een overvolle fietstalling, wring wring... en dan toch nog te voet moeten kilometers afleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een onderaardse kathedraal voor koning auto bouwen midden onder het Martelarenplein, maar te weinig fietsstallingen, geen fietsbrug over het spoor, bussen die met hoge snelheid nietsontziend over het plein scheuren, en nu nog een zinloze repressie in de plaats van structurele maatregelen: heeft het gemeentebestuur de oorlog verklaard aan de fietser? Mijn voorstel: de helft van de parking onder het plein wordt een fietsstalling, probleem opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verkeerd gestalde fietsen gevaar voor voetgangers? Bij mijn weten wordt het Martelarenplein voor het station momenteel 'bezet' door een voorlopig loketzaal.Wie van het stadskantoor naar het busstation wil moet hoe dan ook de rijbaan op.

    De omgeving van het busstation is helemaal gevaarlijk voor voetgangers. Je moet daar continu de rijbaan op omdat er voor voetgangers geen oversteekplaatsen voorzien werden. Gemakshalve heeft men deze omgeving dan maar tot plein/zone 30 gebombardeerd. De inrichting van dit 'plein' spreekt echter andere taal en stelt het gemotoriseerde verkeer duidelijk boven de voetganger: paaltjes, trottoirs voorzien van hoge boordstenen, ... .

    BeantwoordenVerwijderen