woensdag, september 08, 2010

Fietsparkeren

(dit is een aangroeidocument, opmerkingen zijn welkom, foto's komen uit Amsterdam)

Allereerst kan je naar gebruik een onderscheid maken tussen bewonersparkeren en bestemmingsparkeren, dit laatste kan je nog eens opdelen in stallingen aan stations en bij winkel/uitgangscentra. Aan stations blijven stallingen heel de dag gebruikt, terwijl bij winkelcentra de rotatie veel groter is.

Verder kan je een onderscheid maken tussen privé stallingen, en openbare stallingen.

Je kan naar de gewenste duurtijd een volgende indeling van openbaar fietsparkeren maken:

zeer kort
duur: 0-15 minuten
voorbeeldgebruik: naar de bakker gaan, een pakje afhalen in het postkantoor
infrastructuur: geen echte infrastructuur in de vorm van beugels nodig
plaatsing: niet nodig
opmerkingen: Op heel drukke plaatsen kan het wel nodig zijn om hier en daar plaats voor te reserveren (stallingsvak - parkeersuggestiestroken) zodat deze fietsen geen ruimte van voetgangers innemen, of om de chaos binnen de perken te houden. Is het nodig om hier een parkeerduur op te zetten?

Het ontbreken van beugels stimuleert om je fiets er niet te lang te laten staan, ze kunnen daardoor ook wel eens omvallen.

Fietsbutlers kunnen dan wonderen verrichten.

kort
duur: 1 uur - halve dag
voorbeeldgebruik:  in meerdere winkels gaat shoppen, een terrasje doen
infrastructuur:  beugels/rekken
plaatsing: verspreid over centrum naargelang behoefte

opmerkingen: Deze stallingen zouden theoretisch elke dag leeg moeten geraken. Het gebruik van de stalling zal vooral samenhangen met de voornaamste activiteiten in de buurt. Bijv. aan de oude markt: 's avonds en 's nachts, winkelstraten: vooral overdag

lang
duur: één dag tot meerdere dagen
voorbeeldgebruik: fietsen die een weekend aan het station blijven staan, of mensen die geen plaats in huis hebben en dus noodgedwongen hun fiets op straat stallen.
infrastructuur: rekken, beugels liefst overdekt
plaatsing: enkele centrale locaties zoals station, studentenwoonvoorzieningen
opmerkingen: hier is degelijk infrastructuur nodig, zodat voetpaden niet nodeloos worden versperd. Bijna elke straat kan er weel één gebruiken. Voor bewoners zouden eigenlijk  afgesloten stallingen moeten voorzien worden.


extra lang
duur: meerdere dagen tot weken
voorbeeldgebruik: studentenfietsen tijdens de vakantie.
infrastructuur: gebouw waar fietsen door medewerkers van stalling worden geplaatst.
plaatsing: centraal, best dicht bij concentraties studentenwoonvoorziening. Anders blijven deze fietsen hangen in de andere stallingen, tot ze als wrak/weesfiets worden opgehaald.
opmerkingen: Dit bestaat nog niet in Leuven, alhoewel er grote nood aan is. 


Bewaakt/niet bewaakt
Bewaking is pas nodig wanneer er langer wordt gestald.Het kan ook een service aan de gebruiker zijn, zeker als het gratis wordt gemaakt.


Overdekt
Stallingen kunnen in open lucht zijn, overdekt of inpandig.

Een overdekking wordt in het fietsvademecum aangeraden als er lange tijd wordt gestald.

1 opmerking:

  1. Lijkt me ideaal om toe te passen in de fietsparking aan het station.

    BeantwoordenVerwijderen